Skip to main content

78 Dana (2024) - Recenzija Filma


 

Na domaće filmove neretko idem sa određenom dozom nesigurnosti i zabrinutosti. U poslednje vreme su bili razočaravajući (neki manje, neki više), te se nada pomalo i gasila za nešto novo, inovativno i zapravo podržano od strane bitnih institucija. Ova filmska godina je za sad obeležena nekim kul i upečatljivim filmovima poput Videoteka ili Radnička klasa ide u pakao. Ta ostvarenja nisu najbolja, ali predstavljaju proizvod višegodišnjeg truda istrajnih filmskih ekipa koje gaje ljubav prema filmskom stvaralaštvu. Drago mi je što u te filmove mogu uvrstiti i novi film rediteljke Emilije Gašić, 78 Dana, koji donosi drugačiji tip filma u mejnstrim gledalište. Jeste da se razlikuje od prethodno navedenih, ali je ta prethodno pomenuta briga nestajala svakom narednom scenom, sve dok na kraju lično nisam bio prirodno zatečen dešavanjima. To je bilo možda očekivano od filma sa ovakvom tematikom, ali je u ovom slučaju određeno organski, a ne očekivano patetično i melodramatično.

Film je o naslovnih 78 dana, periodu od 23. marta do 10. juna 1999. godine, kada je NATO bombardovao prostor bivše SRJ. Domaća publika je ranije dobijala filmove o tadašnjem bombardovanju, te se na film otišlo sa malo zadrške. Ipak, 78 Dana je nešto više toga. Gnusna zbivanja bombardovanja su prikazana na malo drugačiji način, kroz snimke „Hi8“ kamere koja je u to vreme bila relativno pristupačna stanovništvu.

Kada njihovog oca ponovo pošalju u vojsku, tri sestre ostanu same sa majkom. Odluče da svoje dane u selu kod Kraljeva zabeleže na kasete kamere sa ciljem da zadrže dečju nevinost i svoj sada vrlo krhki svet barem još na kratko zaštite. Jednostavno, snimaju svoj svakodnevni život: šminkaju se, beru trešnje, igraju žmurke, prave palačinke, svađaju se, spemaju za prijemni; pa sve što jedna porodica radi. To se sve promeni kada u njihov život dođe Mladen, Beograđanin u potrazi za utočištem od vojnog roka i tadašnje velike opasnosti života u glavnom gradu. Iako je sve „kako bi trebalo da bude“, uticaj haosa u kojem je država im je sve bliže...

Želim odmah da pohvalim posvećenost i vrlo vidljivu ljubav rediteljke Emilije Gašić prema filmskom stvaralaštvu. Za dugometražni debi je ovo za svaku pohvalu. „Found footage“ pristup već i te kako ovekovečen u horor žanru je bio dobrodošao novitet u ostvarenju ovakve vrste. Iako 78 Dana nije nužno horor film, vremenom se stvara određena tenzija i u jednom trenutku čak i postane film tog žanra. Horor nije predočen publici, već se generiše u umovima gledalaca. Najstrašnije je ono što se ne vidi, ono što mozak može da stvori. Rediteljkini kreativni izbori možda ne odudaraju toliko od norme filmova sličnih formata, ali daleko od toga da je to problem, jer ni ne mora da odudara da bude efektivan i ipak nešto drugačije u moru od sličnih do istih filmskih projekata. Lično me i te kako zanima njena buduća karijera i pomno ću je pratiti i podržavati, a voleo bih da pogledam njene studentske filmove.

Glumačka ekipa nije velika, ali je vrlo dobra. Može se podeliti na mlađe i starije. Goran Bogdan i Jelena Đokić su kao iskusniji glumci u ekipi bili već poznato dobri. Nisu se preterano isticali od uobičajenog šta nude u drugim projektima. Nisu se pojavljivali toliko, ali kada jesu su bili prirodni i nisu terali na sumnju da su baš roditelji poljuljani tragičnim dešavanjima.

Mlađi deo glumačke ekipe je promenentniji i primetniji u filmu. Milica Gicić, Tamara Gajević i Viktorija Vasiljević su tri vrlo jaka stuba koja nose ovaj film. Sve tri su odavale utisak pravih sestara i ni u jednom trenutku nisam posumnjao niti dovodio u pitanje da su zapravo u srodstvu, odnosno da su to istinski snimci od pre 25 godina. Sve tri su bile fantastične, ali se ipak najviše ističe Viktorija Vasiljević, kao najmlađa Tijana. Viktorija je zaista bila izuzetna i ne bih lagao kad bih rekao da je jedna od najboljih glumačkih izvođenja koje sam video u domaćim, a bogami i u stranim filmovima koje sam pogledao. Bila je najprirodnija i gluma joj ide naizgled olako, a nadam se da je tek čekaju velike uloge.

Pored pomenutih tri, tu je i Pavle Čemerikić, kao Mladen. Njega je publika već imala priliku da pogleda ove godine u filmovima poput Sunce Mamino ili Jorgovani, te je već poznato da je solidan glumac. Ovde je bio skroz okej, dobro je igrao uz ostalu ekipi i složio se sa svima. Jeste da je viđen dosta u poslednje vreme, ali to nije problem jer je još jedna mlada nada domaće glumačke scene.

Već su viđeni filmovi o bombardovanju. Nebeska udica, Ranjena zemlja, a uskoro stiže i Bauk. Svi oni su donekle slični (za Bauk se samo sudi po trejleru) i nisu za krivljenje jer je bombardovanje vrlo škakljiva tema i teško je da se ne učini melodramatičnom i patetičnom (dve pojedinosti koje nažalost krase novija domaća ostvarenja). Iako se slično očekivalo i u ovom slučaju, 78 Dana je uspeo da to vešto izbegne. Momenti koji bi čak i trebalo da budu takvi ipak nisu i jednostavno su prirodni i skloni realnosti. Takođe, pohvale što je radnja filma izmeštena iz Beograda, što je publika imala priliku da vidi da postoji Srbija van njenog glavnog grada.

78 Dana nije savršen film, ali uspešno donosi nešto drugačije u domaći film. Iznenađujuće je dobro skockan sa svih aspekata. Režija Emilije Gašić je bila na nivou, gledajući na to da joj je debitantski dugometražni film. Trio glavnih glumica je vraški dobar noseći stub filma, sve tri su pokidale i ispred sebe ih tek čekaju bitne i velike uloge. Film ne pati od nažalost očekivane melodramatičnosti i patetike domaćih filmova, već vrlo prirodno i smisleno predstavi jednu običnu priču za vreme tmurnih i tragičnih dešavanja pred kraj milenijuma, a ovo je samo jedna priča od stotine sličnih, ako ne i gorih. Zaista jedna velika preporuka, pogotovo ako možete da ga uhvatite u bioskopu, a nadam se da će se prikazivati mnogo puta i na televiziji!

Ocena: 8/10

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...