Skip to main content

Pored nas (2024) - Recenzija Filma


 

Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine.

Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pandemije 2020/21. godine i snimili film smešten između, što je ipak promenilo i priču tog drugog, odnosno trećeg filma. Sad kada je najzad stigao na velika platna, da li je ovo vredan završetak neočekivane trilogije, ali i dovoljno dobar unos u ubedljivo najčudniji univerzum povezanih filmova, takozvani „FCU“ (Filipović Cinematic Universe)?

Učenici razreda „IV 3“ se ovaj put nalaze na njihovom najtežem izazovu: da prežive surov rijaliti u divljini... Celo odeljenje je tu, a njihovi davno mrtvi odnosi iz srednje škole oživljavaju kada im proradi preživljavački instinkt. Određena situacija ubrzo izaziva neminovnu podelu među njima. Jedni se odlučuju na rizik i napuštaju sigurnost kasarne u potrazi za izlazom. Dok drugi ostaju, oslanjajući se na zalihe, vodu i zaklon koji pruža privremeno sklonište. Odluka koja ih razdvaja pokreće napetu borbu između nade u spas i suočavanja sa izazovima surove prirode koja ih okružuje.

Da, premisa je potpuno apsurdna i nekako je mogla radi, ali avaj. Kao što smo 2024. godine dobili dva filma o bombardovanju: Bauk i 78 Dana, sličan je slučaj bio i sa filmovima Pored nas i Izolacija. Rijaliti je odlična narativna podloga koja donosi dosta potencijala za istraživanje društvene zajednice, ali i metafore na kolektivnu svest društva. To pogotovo važi za Srbiju, a svi znamo koliko je rijaliti postao ukorenjen u našu (pod)svest, makar mi to želeli ili ne. Rijaliti i nekako ima smisla za ovakvu priču, koliko god se isprva apsurdno činilo. Nažalost, scenario nije oduševio.

Ne mislim za sebe da sam nešto prepametan, ali gledajući Pored nas, u dosta trenutaka sam bio i te kako zbunjen u pokušaju da shvatim šta se dešava. Verujem da je put da se ovaj film završi bio teži od onog koji su hobiti prevalili do Mordora, ali su scene i (pod)priče filma toliko nepovezane da čak prevazilazi nivo smehotresnog. Izgleda kao da je snimljeno barem tri puta više scena koje dodatno dorađuju likove, njihove motive za akcije i želje; jer su njihovi karakterni lukovi fiktivno završavani, sa očiglednim rupama na istim. Napredak priče je imao smisla, kada se gleda sa strane ili bez preteranog upuštanja u neki smisao. I te kako mi je žao što ovo pišem, ali nažalost je tako; film baš odaje utisak sklepanosti. Odaje se utisak rada na štap i kanap, a to zaista nisam očekivao od filma koji je ovoliko dugo u produkciji (sećam se prvih tizer trejlera još 2016. godine).

Gledajući na to da likova ima mnogo, teško je bilo razviti svakog baš skroz kako valja. Njihove motivacije su većinski nedorečene i put likova u ovom ostvarenju je vrlo vrludav u svojoj nepromenjenosti. Štaviše, likovi su skoro pa isti kao iz prvog filma, samo što više nisu u srednjoj školi. To je svakako komentar na to da se neki ljudi nikada ne menjaju, već samo postanu gori... To jeste zanimljiva tema za razmišljanje, ali ovde ipak postoji neka promena; samo što je vrlo nagla i tera više na smeh nego na neko ozbiljno razmišljanje.

Pored nas je ansambl film. Iako su se pojavili u skoro pa kameo ulogama u Pored tebe, ovde se većinski svi vraćaju. Slaven Došlo, Nikola Glišić, Darko Ivić, Isidora Simijonović, Gorica Regodić, Marko Panajotović i drugi su imali priliku da ponovo pokažu svoje glumačko umeće,  pogotovo što većina njih nije ni glumilo negde osim u ovim filmovima. Niko od glumaca nije načelno loš, samo im nije dat scenario koji valja, a to je uvek glavni problem koji pogoršava i one možda zanemarljive nedostatke. Oni koji se najviše ističu su sigurno Glišić, Došlo i Ivić.

Slavena sam gledao više puta u pozorištu, gde se skroz dobro pokazao (pogotovo u mjuziklu „Jadnici“) i nikako nije loš glumac. Lazar ovde ima veću ulogu nego u prvom filmu, ali njegove akcije mi nisu bile smislene i jednostavno samo RADI neke stvari da bi ih URADIO; to važi i za sve ostale likove. Glišić nije imao neke bitne uloge tokom karijere, ali ne bih rekao da je loš glumac, samo ne znam da li je za ulogu jednog od glavnih likova. Deli iste mane kao i ostali likovi...  

„Masa puta ubrzanje jednako je Tadija“: Darko Ivić je ipak druga priča. On je odličan kao karakterni glumac i za mene sigurno najbolji deo sva tri Pored filma. Mislim da je apsolutno skontao fazone ovih filmova i pridodaje im. Njegov lik je isto ostao nedorečen i praktično isti, ali je bilo donekle zabavno gledati ga na velikom platnu. Svakako bih voleo da najzad dobije neku još veću, glavniju ulogu od ove, jer ima potencijala za to! Ako vam je poznat, gledali ste ga možda skoro u filmu Volja Sinovljeva ili serijama: Kljun, Pad i Sablja.

Ono što zaista moram pohvaliti jeste izbor lokacija. Koliko god scenario kaskao, film izgleda vrlo lepo; određeni kadrovi su me prijatno iznenadili. Sigurno je bilo teško iskordinisati snimanje po više država, a pritom da se stvori kontinuitet u izgledu prirode. Snimljeno je na lokacijama u: Srbiji, Bugarskoj, Hrvatskoj i Crnoj Gori. Izbor enterijera je isto bio za pohvalu i baš me zanima detaljnije gde su sve snimali!

Zvuk je uvek problem u domaćim filmovima, ali u ovom slučaju je zaista bilo teško za čuti šta se dešava. Titl ne bi smetao, jer često nisam razumeo šta su likovi promumljali... Nije prestrašno, ali je vidno (čujno haha) loše i vredno da se skrene pažnja na filmove trenutno u produkciji da porade malo više na post produkciju zvuka. Znam da nije bilo do bioskopske sale, jer se uvek čuje odlično...

Ono što je neosporivo jeste da je Filipović sigurno reditelj unikat u domaćoj kinematografiji. Šejtanov ratnik i Pored mene su zaista imali neku svežinu u domaćem filmu, kreativnost je zaista primetna u tim projektima i čini ih ipak unikatima neke vrste. Filipović se dobro bavi temama bliskim mladima i pop kulturom, ali kada je slab, ubije u pojam. Poštujem Stevana što je uspeo da snimi ovu trilogiju (što se ne može reći za mnoge reditelje), a i jedan od najboljih treševa domaćeg filma u vidu Šejtanovog ratnika, ali u Pored nas me nije oduševio, štaviše skroz suprotno, a vrlo mi je žao zbog toga... Svestan sam koliko je teško snimiti film, a kamoli ovakav koji je pun svega i svačega na svim poljima, te moram pohvaliti što je uspeo da ga snimi i prikaže publici, kakav god da je.

Pored nas me je iznenadio. Na prijatan način kako je uopšte ovaj film snimljen, a na neprijatan KAKO je snimljen... Sveopšti narativ me je ostavio zbunjenim u više trenutaka nego što je zdravo za mozak, likovi su nerazvijeni i njihovi karakterni lukovi na silu završeni. Gluma je okej koliko je mogla da bude sa ovakvim scenarijem, za film toliko dugo u produkciji očekivao se viši nivo „ispoliranosti“ svega. Nije mi žao što sam ga gledao u bioskopu (osim očajnog zvuka), jer sam uvek tu da podržim domaći film, ali je ovo mogao da bude nešto skroz novo kod nas, a nažalost nije.  

Ocena: 1+/5

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...