Još jedan domaći film
o poznatom izvođaču i još jedno ostvarenje koje me je brinulo. Prethodni domaći
filmovi me nisu nešto preterano oduševili, te sam se opravdano brinuo da li će
vrlo pametno i pronicljivo nazvan film, "Nedelja" biti još jedan u
nizu onih bioskopskih iskustava sa kojih ću iz sale izaći držeći se za glavu
dok se pitam kad će biti neki domaći visokobudžetni film koji je zapravo dobar
ili barem da ima neki dašak noviteta i svežine koji fali domaćoj filmskoj
industriji. Iako je bilo takvih momenata, "Nedelja" je film koji me
je i prijatno iznenadio.
Kao i skoro svaki
domaći projekat koji sam imao proliku da pogledam u poslednjih nekoliko godina
kako na malom ekranu, tako i na velikom platnu i ovaj ima jedan neoprostiv
problem, a to je scenario. "Nedelja" je film o Džeju Ramadanovskom,
poznatom domaćem pevaču i od samog naslova možete pretpostaviti kakav će film
biti u pitanju. Ako ste gledali "Tomu", odnosno apsolutno svaki
holivudski biografski film o nekom muzičaru, možete predvideti svaki
dramaturški poduhvat i ovog filma. Veliki problem ovog filma nije toliko u
načinu pisanja dijaloga, već jednostavno u celokupnoj narativnoj konstrukciji.
Scenario isprva ima klasičnu strukturu, počinje od Džejevog detinjstva u domu,
pa sve do njegovog navodno vrlo bitnog koncerta 1991. godine. Takav način
konstrukcije ovakvog filma gde kulminaciju čini neki koncert nije nepoznat i
uglavnom radi kada se dobro postavi, ali u ovom slučaju taj njegov koncert je
skoro pa nebitan, čak iako su pokušali da ga takvim učine.
Film scenarisčki dobro
počne i dopalo mi se što su prikazali ulični život u Beogradu sa kraja
sedamdesetih i tokom osamdesetih godina prošlog veka, koje su bile vrlo
zanimljive po tom pitanju. To je zaista nešto što nismo do sad videli i voleo
bih da vidimo neku krimi seriju smeštenu u tom dobu. Toliki je fokus bio
usmeren na Džejev krimi život, da sam zaboravio da je on zapravo pevač. Iako je
to svakako bitan deo njegovog života, pevanje je skoro pa skroz zapostavljeno.
Prvi put Džeja vidimo da peva tek u nekih oko sat vremena trajanja filma, a
vidimo neke naznake da je to voleo da radi kao mali (ali mizerno malo). Pritom,
način na koji je počeo da peva je skroz nekako bangavo odrađen i besmislen,
mada je možda tako stvarno i bilo. Ceo njegov put ka slavi je zapostavljen i
praktično ga pa ni nema. Samo je odjednom od sitnog kriminalca postao poznati
pevač koji privlači preko 10 hiljada ljudi na koncert. Takođe, film je
strukturalno potpuno haotičan. Prva dva čina su bila skroz zadovljavajuća, ali
treći čin i rasplet su toliko zbrzani, da me je ostavilo skroz zbunjenog šta se
desilo i koliko kraj nije imao smisla, a samim tim nekako i ceo film je postao
bespotreban.
Na polju glume su
domaći projekti uglavnom besprekorni. Husein Alijević je Džej i za prvu filmsku
ulogu je skroz solidan. Nisam posumnjao da nije Džej i zaista me je iznenadio.
Husa je pevač, ali nisam siguran da je pevao u svakoj sceni u filmu. Malo mi je
žao toga, jer ako već imate pevača, maksimalno ga iskoristite. Pritom, siguran
sam da su ga samo uzeli jer liči na Džeja, što je možda bila greška. Poenta
ovakvih filmova nije da glumac ili glumica liči na određenu ličnost, već da li
prenosi dušu te ličnosti kako treba na veliko platno. Iskreno, ne znam nešto
mnogo o Džeju, ali Husa je bio dobar kao glavni lik i adekvatno je učinio
pomenuto, doduše siguran sam da ne bi pogrešili da su uzeli nekog drugog
glumca. Pritom, Husa ga igra od kad je bio klinac u poznim tinejdžerskim
godinama, što je bilo besmisleno i izbacilo me je iz celog gledalačkog
iskustva. Likovi se oslovljavaju Džeju sa klinac ili mali, a Džej izgleda kao
da ima 40 i kusur godina.
Još jedan zaista
fenomenalan performans nam je poklonio Marko Janketić, koji je igrao Isu Lera,
odnsono Džambu, poznatog kriminalca i Džejevog rođaka. Janketić je ubedljivo
bio najbolji u filmu i glumački je prešišao sve ostale. Iskreno, ne bih se
bunio da vidim priču u nekoj seriji ili filmu o Džambu i tome kako je postao
"kralj" Dorćola.
Ostali glumci su bili
jednostavno okej. Niko se nije nešto mnogo isticao, ni po dobrom ni po lošem.
Svi su uradili dovoljno dobar posao i to bez mnogo neprijatnih momenata.
Doduše, bilo je nekih scena gde se preglumljavalo, ali se na to već uveliko
naviklo kod domaćih projekata.
Ako nešto
"Nedelja" ima što mnogo drugih domaćih filmova nema, to je primetno
dobra režija. Reditelj Nemanja Ćeranić mi je zapao za oko još 2021. godine
filmom "Lihvar", koji me je prijatno iznenadio. Mnogo mi je drago što
je neko najzad shvatio da kamera treba da se koristi aktivnije i malo življe.
Ako je nešto film "Nedelja" učinilo posebnim, to je njegova režija.
Vrlo me raduje njegov sledeći dugoočekivani projekat, "Volja
Sinovljeva" i njegova kariejra bi trebalo da se pomno prati, jer ima
ogroman potencijal.
Još jedna fenomenalna pojedinost
ovog ostvarenja jeste fotografija. Predrag Gavrilović je bio zadužen za izgled
svakog kadra i stvarno je učinio nešto posebno. U poslednjih nekoliko godina,
domaći projekti su sve lepši, ali ovaj film me je naterao da zaboravim da je
domaći film u pitanju. Gavrilović je prethodno radio na seriji
"Kljun" i nadam se da će nastaviti saradnju jer očigledno vrlo dobro
idu zajedno.
"Nedelja" je
film koji je trebalo da bude o Džeju, ali nije. Džej je nekako samo sporedan
lik u svojoj priči i kao da su autori reda radi obradili pevački deo njegovog
života. Iako blista na polju režije i fotografije, kičma filma, scenario, je
vrlo klimav i nažalost kvari film. Film je reklamiran kao muzički biografski
film, ali je nešto drugo. Pritom, da su odabrali da urade krimi-triler gde je
Džej jedan od likova, možda bi bio mnogo bolji film, jer se stiče osećaj da su
muzički delovi samo tu kako bi ovo bio film o Džeju, poznatom pevaču.
"Nedelja" je bolji nego što sam mislio i dobar je korak ka boljem
mejnstrim domaćem filmu, samo bi trebalo da se ne zapostavlja scenario koji je
bio i biće najbitniji element svakog filma, koliko god sve ostalo bilo dovoljno
dobro ili čak i odlično.
Comments
Post a Comment