Skip to main content

Редакція (2024) - Recenzija Filma

Poslednji film koji smo gledali na ovogodišnjem Sarajevo Film Festivalu jeste ukrajinski film „Redakcija“ u režiji Romana Bondarčuka, koji je bio u glavnom takmičarskom programu. Od početka je film postao vrlo intrigantan i Bondarčuk je uspeo da me u prvih petnaest minuta uvuče u njegov uvrnuti pogled na savremeno društvo i život istog.

Juro je istraživač koji pokušava da pronađe ugroženu vrstu dabra u jednom predelu u Ukrajini. Prilikom potrage uslika opaki zločin koji počne da mu opseda um. U potrazi za istinom, Jura prolazi kroz birokratiju i nepravdu novinarskog sveta dok polako shvata u kakvoj državi živi. Bondarčukova Ukrajina je jedna oluja lažnih, spinovanih vesti, nameštenih političkih izbora i misterioznih sekti. Pa, možda je njegova verzija ove države sličnija pravoj nego što smo mislili. Juri na svom putu upozna mnoge zanimljive ličnosti i upada u mnogobrojne zavrzlame koje će ga naterati da se promeni. Pitanje je samo da li je moguće ostati dobar čovek u takvom okruženju?

„The Editorial Office“ ima zanimlijv, ali malo nekonsistentan narativni ton. U jednom trenutku je ozbiljan, dok je u drugom neka vrsta mračne komedije. Iako mi nije smetala da česta promena, trebalo je vremena da se adekvatno uspostavi i da dobije svoj upečatljivi identitet. Dobra je socijalna satira modernog društva koje se može vezati za mnoge države Istočne Evrope, ne samo Ukrajine (balkanske države). Nikog nije briga za istinu, već samo da prežive dan i možda se malo zabave usput. To je tužna istina koju Juri mora da shvati za svoje dobro.

Bondarčuk se u filmu dotiče mnogih tema. Borba protiv dezinformacija, očuvanje životne sredine, potraga za ličnim identitetom... Pritom, sve to dok poznatom svetu preti neka katastrofa, u ovom slučaju invazija Rusije. To su neke od glavnih tema zbrkane u 127 minuta. Ne dođu baš sve do svog vrhunca, ali su dobro pomešane i rade jedna sa drugom.

„The Editorial Office“ je film koji je uspeo da sakupi dušu Ukrajine i da obavesti ostatak sveta kako se tamo živi, odnosno kako to vidi Roman Bondarčuk na svoj zanimljiv način. Tera svoje gledaoce da se bave pitanjima istine i pravde, ali i postojanjem ličnog i svojevrsno upečatljivog identiteta u modernom društvu. Definitivno nije bio loš kraj za ovih par dana festivala.


 

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...