Skip to main content

Film 20 godina u produkciji - The Man Who Killed Don Quixote

 


Roman Don Kihot je jedno od najuticajnijih dela evropske književnosti. Napsiao ju je Španac Migel de Servantes i ona je najviše objavljivana i najprevođenija knjiga na svetu posle Biblije. Smatra se i najvažnijim delom španskog Zlatnog veka, koji obuhvata doba renesanse i baroka, dakle od 15. do 17. veka.

Imajući u vidu Don Kihotov uticaj, bilo je samo pitanje vremena kada će neko pokušati da napravi filmsku adaptaciju. Iako je izašlo na desetine niskobudžetnih igranih i crtanih adaptacija, nijedna nije bila visokobudžetna. U stvaranju jedne od prvih visokobudžetnih, studijskih adaptacija Kihota je učestvovao Orson Vels, koji je trebalo da režira i piše film. Nameravao je da likove Dona Kihota i njegovog štitonoše, Sanča Panza postavi u moderan svet i istraži njihovo snalaženje u njemu. Vels je, po svom običaju, prešao preko budžeta i studio nije mogao više da finasira projekat. Na kraju je film propao i mislilo se da se nikad neće snimiti adekvatan film po Donu Kihotu. Jer ako veliki Vels nije mogao da snimi, ko bi mogao?

Tu na scenu stupa Teri Gilijam koji je knjigu pročitao 1989. godine. Toliko mu se dopala da je odmah osmislio potencijalnu adaptaciju. Kao što je rekao, njegova adaptacija bi bila o „starom penzionisanom i pomalo otkačenom plemiću pod imenom Alosno Kuikano koji čita previše viteških romansi. On odlazi da porpavi svet i oživi viteštvo, odeven u improvizovani oklop i u pratnji famera koji uzgaja magarce po imenu Sančo Panza.“ Nakon više promena uloga, Kihota je trebalo da glumi komičar iz Monti Pajton ekipe Džon Klis, a Robin Vilijams Panzu. Na kraju, odnosno 1997. godine, projekat je propao. Ali sledeće godine, Gilijam započinje predprodukciju na novoj verziji filma koju sad zove The Man Who Killed Don Quixote. Priča bi ovaj put bila o Tobiju, koji iz 21. veka biva prebačen u vreme Dona Kihota. Film je produciran od strane nekoliko evropskih produkcijskih kuća i od samog početka, nevolja je bila na pomolu.

Kihota je trebalo da glumi Francuz Žon Rošefor, koji je proveo 7 meseci učeći engleski, a Tobijev lik veliki Džoni Dep. Pojavili bi se i ostali glumci kao što su Džonatan Prajs i Rosi de Palma... Snimanje je počelo 2000. godine u Španiji. Od početka je produkciju pratio niz problema. Prvo, glumci su imali problema što se tiče njihovih rasporeda, te nije bilo sigurno da li će uvek biti dostupni za snimanje. Prvog dana snimanja, vojni mlazni avion je u više navrata preleteo lokaciju snimanja, te tonci nisu mogli adekvatno da snime zvuk. Dodatna muka je bila ta što se kaskaderski koordinator pojavio na snimanju u potpunosti neznajući koja se scena snima, te je snimanje započeto kasnije. Problemi su se samo nizali... Drugog dana snimanja se desila iznenadna poplava koja je uništila većinu opreme i promenila skroz boju obližnjeg terena, te nisu mogli da koriste ništa što je snimljeno prvog dana, usled kontinuiteta. Snimanje je najzad nastavljeno, ali petog dana je Rošeforu pozlilo. Hitno je odleteo u Pariz kako bi se sastao sa svojim doktorom. U njegovom odsustvu je snimljeno nekoliko scena u kojima se Kihot nije pojavljivao. Što su više dana prolazili, ekipa je sve manje imala nade da će se Rošefor vratiti. Rošefor je dijagnoziran sa opasnim slučajem kile, a krajem 2000. godine, produkcija filma je prekinuta.

Nakon prekida snimanja filma, usledila je sudska bitka između jedne francuske produkcijske kuće i nemačkog osiguravajućeg društva koje je sada držalo prava na scenario. Tek se 2006. godine spor završio i Gilijam je mogao da pokuša opet sa snimanjem. Nova produkcija je najzad zvanično započeta 2008. godine. Dep je još uvek bio u ulozi Tobija, dok je Kihota trebalo da igra Robert Duval. Snimanje je najzad bilo zakazano za početak 2010 godine. Nažalost, Dep je morao da napusti projekat  zbog problema sa rasporedom. Njega je zamenio Renton lično, Juan Mekgregor. Snimanje je najzad moglo da počne, ali Gilijam je mesec i po dana pre početka objavio da je ponestalo novca i moralo je da se otkaže ponovo.

U septembru 2014. godine, Gilijam je ponovo pokušao da započne predprodukciju. Duvala je zamenio Džon Hurt, dok je Tobijevu ulogu preuzeo Džek O Konel. Sve je bilo najzad na mestu i snimanje je počne. Ali naravno, istorija se ponavlja. Pre samog početka snimanja, Džon Hurt je dobio rak i nažalost preminuo dve godine kasnije.

Mene zaista oduševljava Gilijamova upornost. On je 2016. godine opet pokušao da započne snimanje. Imao je budžet od 16 miliona dolara. Kao Kihot je bio glumac Majkl Palin, dok je kao Tobi unajmljen Adam Drajver. Ova verzija filma bi bila drugačija. Naime, Tobi je reditelj koji snima reklamu u Španiji. Igrom slučaja nailazi na svoj stari studentski film, koji je sam adaptacija knjige Don Kihot. Kako bi oživeo sećanja sa snimanja tog filma, odlazi u obližnje selo, kako bi se umešao u jednu šašavu i maštovitu avanturu. Film je trebalo da krene sa snimanjem u oktobru 2016. godine. Ali usled svađe između Gilijama i glavnog producenta, snimanje je bilo suspendovano do daljnjeg.

Gilijam je jedva uspeo da unajmi nove producente. Palin je zamenjen i kao Kihot bi se pojavio Džonatan Prajs. Drajver je još uvek bio u ulozi Tobija. U martu 2017. godine, snimanje je najzad počelo ponovo i ovaj put je bilo drugačije, jer su zapravo uspeli da snime film. U junu iste godine, snimanje je zvanično bilo gotovo, 17 godina kasnije. Nakon rešavanja nekoliko pravnih sporova, film je najzad video svetlost dana na festivalu u Kanu, 19. maja 2018. godine.

Možemo sa sigurnošću reći da je ovaj film prošao kroz jedan ozbiljan produkcijski pakao i drago mi je da je uspeo da izađe iz njega. Retko koji film uspe da se izvuče iz takvih situacija, ali opet retko koji film ima reditelja kao što je Teri Gilijam. Meni se film jako dopao i preporučujem ga svima, jer vidim da je i te kako potcenjen i da nema toliko široku publiku koliku zaslužuje.


Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...