Skip to main content

Gladiator II (2024) - Recenzija Filma

 


Gladiator je bio i ostao poseban i sa razlogom kultni film. Mnogi bi rekli jedan od najboljih Skotovih ostvarenja, a i početak sunovrata njegove rediteljske karijere (čast nekolicini izuzetaka), koji je bio postepen sve do 2010. godine i pokušaja oživljavanja istorijske fikcije sa filmom Robin Hood. 2010-te nisu bile najbolje za Ridlija. Alien: Covenant, House of Gucci i skorašnji Napoleon su mi učinile Skota rediteljem u poznim godinama koji bi samo možda trebalo da malo stane i razmisli šta hoće da radi... Povrh svega, kada se pročulo da se snima nastavak na jedan od njegovih najboljih ostvarenja koje je ujedno i jedan od boljih filmova početka 21. veka, bio sam zabrinut. Da li je Gladiator II još jedan Skotov promašaj ili je uspeo barem delimično da ostvari što je i prvi učinio, pre skoro četvrt veka?

Svaki nastavak ima težak posao, a pogotovo ovaj. Mnogo toga se iščekivalo i teoretisalo... Da li će biti nešto skroz drugačije ili identično kao pre? Da li će uništiti original aljkavošću poznog Skotovog stvaralaštva? Odgovori su i pozitivni i negativni. Gladiator II, iako premisno sličan prvom filmu, ima i svoje trikove koji možda nisu najbolji, ali se hvali trud pokušavanja istih.

Nakon što je kao dečak gledao smrt slavnog generala/gladijatora Maksimusa, sada odrasli Lucije odrasta u svetu koji vode okrutni carevi, a njegov dom pada pod njihovom vlašću. Sada, suočen sa Koloseumom kao poprištem borbe, Lucije mora da u sebi pronađe hrabrost i da, oslanjajući se na prošlost, povrati slobodu i dostojanstvo narodu Rima. Slično kao i Maksimus pre njega, Lucije traži osvetu za smrt njegovih voljenih, a potraga neće stati dok ne bude imao glavu generala Akacija!

Premisa je vrlo slična, ako ne i identična kao u prvom filmu. Doduše, čim pomislite da će ići u istom pravcu, scenarista je ubacio mali obrt na originalnu priču. Osoba čiju glavu glavni junak traži nije baš toliko jedndoimenzionalna, već je publika primorana da ga malo dublje spozna i zapravo razume. Kroz Akacija se publika upozna sa podradnjom filma (koja predstavlja jedan od problema filma), prevlast moćnika u Rimu i prelazak sa carskog režima na rebubliku.

Dok je glavna radnja već poznata, glavni lik mora da prođe kroz okrutne borbe u Koloseumu kako bi došao do svog cilja, sporedna je možda čak i zanimljivija u nekim trenucima. Štaviše, naterala me je da poželim jedan ceo film samo o tome, što mislim da bi bilo i bolje za ovaj film. Odnosno, neretko mi se činilo da su malo aljkavo povezali dve glavne radnje, a druga je toliko zanimljiva baš zbog Denzela Vošingtona, kojem ipak nisu mogli da daju tamo neku sporednu ulogu (više o njemu kasnije). Film zapravo ide vrlo dobro do zadnje trećine, kada se narativno uruši i postane na trenutke malo spor. Doduše, to je i očekivano, jer je do tog trenutka bio nezaustavljiv. Svakako, izgleda kao da autori nisu posve znali kako da baš povežu sve potpuno smisleno, te se odaje takav utisak.

Gladiator II ima jedan veliki problem, postojanje prvog filma. Kako da se zadrži isti osećaj prvog, a da ipak ne bude isti film? Sa jedne strane mi i ne smeta da budu skoro pa isti, ali da ipak imaju neke razlike koje ih čine svojim. Doduše, i nema neke previše unikatne kvalitete. Sve vreme se oseća kao da pokušava da emulira trenutke iz originala, sa sve istim replikama koje jednostavno ne rade isto na emocije ovaj put. Poveznica koja ovaj film čini direktnim nastavkom, iako donekle smislena, je ipak malo tanka. Možda je bilo bolje da su napravili samo još jedan film smešten u Rimu i nazvali ga drugačije ili napravili tematski nastavak, sa likovima koji nisu povezani sa onim iz prvog filma. Svaki put kada se pomene prvi film (ili prikažu kadrovi iz istog u par navrata), samo me tera da se setim koliko je jače radio taj. Možda sam u manjini i za nekog je ovaj film moćniji, svakako je na vama da odete i pogledate ga, jer svakako preporučujem da se gleda na najvećem mogućem ekranu.

Naslovni lik je ovaj put Pol Meskal, kojeg smo uglavnom viđali u „manjim“ filmovima. Ovo mu je, takoreći, prva blokbasterska uloga. Iako fizički odgovara ulozi i zaista jeste dobar glumac, nekako mi ne ide uz ovu ulogu, kao da ne može da je iznese do kraja. Vrlo je intenzivan i napet, ali jednostavno falineki delić koji bi ga uzdigao u izistinsko surovog protagonistu. Lucius je dobar lik, može biti višedimenzionalan, ali njegova bitnost ovde je malo prenaglašena i nedovoljno ubedljiva. Iako ne bi trebalo da se poredi sa Maksimusom, to je ipak neminovno, te mogu reći da Lucius pokušava da bude kao on, slično kao što ceo film pokušava da emulira emotivnost, surovost i moć prvog filma.

Glavni sporedni lik je sigurno Makrinus, odnosno Denzel Vošington. Kada sam video da su stavili jednog od najboljih glumaca ikada kao sporednog, znao sam da će jednostavno glumački ukrasti ceo film. Svaka scena u kojoj je Denzel je njegova i može se reći da je glavni lik svoje, odnosno prethodno pomenute sporedne priče. U nekim momentima sam više hteo da gledam njegov uspon do najvećeg rimskog moćnika, nego naslovnog gladijatora. Normalno da je glumački zasenio ostatak ekipe i vidi se da je uživao u snimanju. Ovaj lik mu baš stoji i radovao sam se svakoj narednoj sceni sa njim.

Drugi najbitniji sporedni lik je Akacije, Pedro Paskal. Siguran sam da su i Meskala i Paskala uzeli jer su u vreme početka produkcije bili izuzetno poznati, što i ne smeta jer nisu loši glumci. Paskal je bio isto odličan, imao je moćnije trenutke od Meskala... Prenaglašen i teatralan u momentima, odgovarao je za lik rimskog generala i bilo je lepo osvežavajuće videti ga u ovakvoj ulozi.

Pored pomenutih, ostali likovi su bili zadovoljavajući za dodatnu izgradnju surovog sveta Rima u svom sunovratu. Josef Kvin i Fred Hečiger igraju blizance careve Getu i Karakalu, koji će neminovno podsećati na Komodusa/Finiksa iz prvog filma. Obojica su bili zadovoljavajući, ali ultimativno su bili više šarevit ukras i potrebno je dvojica ludih careva da emulira jednog Finiksa. Kvin se isticao više od Hečigera i siguran sam da će mu ova uloga dobro doći.

Produkcijiski, film izgleda predivno. Filmovi „mačeva i sandala“ fale u modernom Holivudu i bilo je zaista osvežavajuće videti istorijski spektakl u moru već ustaljenih superherojskih ostvarenja. Pohvaljujem Ridlija što je imao hrabrosti da napravi istorijski spektakl u ovom turbulentnom dobu. Iskoristio je svoju priliku da napravi nešto što će se isticati i biti unikatno na bioskopskim repertoarima, makar ne bio najbolji film godine.

Na budžetu od oko pozamašnih $300 miliona, film bi i trebalo da izgleda dobro. Kompjuterski efekti su skoro pa neprimetni i sve izgleda izglancano i kako valja. Jeste da je prvi mnogo siroviji i vizuelno stvarniji, ali sad je nemoguće snimiti baš takav visokobudžetni film. Doduše, tada nisu ni imali izbora i ko zna kako bi ga snimili da su imali sve resurse kao danas. Vizuelni i praktični efekti su vrlo lepi i zaista se stiče utisak da je ovo Rim. Ni u jednom trenutku nisam posumnjao u vizuelnu autentičnost dešavanja. Istorijski spektakli su obeležili početak 21. veka, a nadam se da će ovaj film da započne ponovni talas istih, jer su takvi filmovi uvek prezabavni.

Na polju muzike, Hansa Zimera menja Hari Gregson Vilijams. Iako deli prezime sa jednim od najvećih filmskih kompozitora ikada, ovde me nije oduševio. Hari je radio muziku za Shrek filmove, što je ipak za neizmerno poštovanje, ta muzika je jednostavno urezana u moj mozak zanavek, i to sa razlogom. Takođe, radio je i za Metal Gear Solid video igre, a svaki njihov fan zna koliko je glavna tema prepoznatljiva. Talentovan je kompozitor, ali ovde me nije nešto oduševio. Slično kao i ostatak filma, muzika emulira onu iz prvog filma, a očigledno je koliko je teško prići Zimeru, te Gregson nije ni pokušavao. Dobro je odradio svoj posao, ali nažalost nisam ni obratio pažnju na muziku, osim kada sam prepoznao onu iz prvog filma koja je zauvek prepoznatljiva. Svakako, daleko od toga da je muzika bila loša, i te kako se slaže sa tematikom.

Gladiator II je imao težak zadatak i mislim da je uspeo da se pokaže, koliko je mogao. Osećalo se da Ridli nije mogao baš da se zeza sa ovim filmom, svojim čedom, te se vidno potrudio da iznese nešto pamtljivo (za razliku od skorašnjih ostvarenja). Istorijski epski spektakli fale i drago mi je da nam je dostavljen jedan takav, iako je ozbiljna emulacija prvog filma. Noviteti su dobrodošli, ali su donekle i odmogli pred kraj, kada se nije znalo u kom smeru da se krene. Pol Meskal nema taj nivo kao Rasel iz originala, a sporedni glumci u vidu Denzela i Paskala su pokidali. Produkciono je film predivan i vredi ga gledati na najvećem bioskopskom platnu mogućem, tako se gledaju ovakvi filmovi. Sve u svemu, vrlo zabavan film koji ipak nije na nivou originala. Narativno kaska i ima svoje probleme, ali je vraški zabavan film i preporuka je.

Ocena: 3+/5

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...