Filmske adaptacije Stivena Kinga su
uvek povod za radovanje. Istina je da je poslednjih nekoliko samo koristi
njegovo ime kako bi privukli gledaoce na u najboljem slučaju mediokritetni
horor, ali je zanimljivo pogledati ih; barem da se vidi koliko su nisko pale...
U proteklih pet godina smo dobili čak šest filmskih adaptacija njegovih dela. Neke
su bile praktično negledljive (Firestarter),
neke samo okej (The Boogeyman), a
neke su hvaljene na sve strane, ali nas očekuju tek u maju ove godine (The Life of Chuck)... Najnovija
adaptacija je pristigla sredinom februara 2025. godine, a u pitanju je film The Monkey, adaptacija Kingove
istoimene kratke priče. Da li je ovaj horor još jedan loš film na đubrištu
filmskog sveta u vidu januara/februara ili smo dobili još jedan kultni horor? Pa,
nešto je između, iako naginje više ka ovom prvom.
Kada Bil i Hal, braća blizanci u
ranim tinejdž godinama, pronađu staru očevu igračku majmuna na tavanu, indirektno
započnu niz jezivih smrti. Oni odluče da bace igračku i nastave sa svojim
životima, postepeno se udaljavajući godinama... Ali, jedna stvar je ostala konstantna.
Majmun nije jednostavna igračka, već kanal za čisto, neobjašnjivo zlo, jer kada
se majmun navije, bira svoju žrtvu nasumično, a ona umre na naizgled bizaran
način...
Premisno film ne odaje nikakav utisak
posebnosti niti pretežno velike bitnosti, osim ako vam se možda gleda nešto na
brzinu u bioskopu... Kao i svaka Kingova priča, predstavljeni užasi i jeza su površni,
tu su kako bi čitaoce/gledaoce uvukli dublje u samu priču, koja je uglavnom
suštinski drama. Takav je slučaj i ovde.
The
Monkey je u srži priča o
generacijskoj traumi, šta ostaje u vama nakon što vas napusti voljena osoba.
Kako na isti događaj reaguju braća koja izgledaju identično, ali su u
potpunosti drugačiji. Film je i priča o odrastanju nakon velikih traumi, ali i Kingov
pogled na pojam smrti: svi ćemo umreti kad tad i to verovatno na užasan način,
ali mi plešemo i uživamo upkros tome!
Pomenute teme i motivi zapravo zvuče
kao da bi ovo mogao biti sofisticiran horor, ali ne kada je dat u ruke u
najboljem slučaju mediokritetnom reditelju, Ozu Perkinsu. Sa jedne strane, Oz
je savršena osoba za film o smrti, jer je i sam proživeo razne porodične
traume. Njegov otac je bio Entoni Perkins, poznat po ulozi Normana Bejtsa u
filmu „Psycho“. Entoni je dugo krio da je homoseksualac, a na kraju je preminuo
od posledica side. Ozova majka, glumica Beri Berinson je bila u jednom od
aviona sudbonosnog 11. septembra 2001. godine... Ozov život je sigurno bio
jedna velika trauma, te me ni ne čude njegove eskapade u horor žanr, samo mi je
žao jer su uglavnom samo okej. Sa druge strane, ne odaje utisak da je dovoljno
sposoban da izvede u potpunosti film da bude odličan po svim standardima, ali
se barem trudi...
The
Monkey ima jedan glavni
problem, neusaglašen ton. Prvih pola sata (najbolji deo filma) su prava horor drama
sa par momenata crnog humora, a što duže traje postaje neka vrsta komedije... Jednom
je ozbiljan jeziv horor, a onda postane komedija... Jednostavno je bilo čudno
za pogledati takvo ostvarenje, jer se onda stiče utisak da film ismeva samog
sebe, dok je bio preozbiljan par minuta pre... Razumem šta je Oz hteo time, ali
nije do kraja otišao ni u jednom narativnom smeru, što samo odaje utisak
nedovršenosti ili samo neznanja da se odradi adekvatan narativ. Pritom, film
traje oko sat i po vremena, te je prostor za razvoj sigurno postojao. Oz nije
znao da li hoće da napravi ozbiljan horor ili horor komediju koja ismeva
ozbiljne takve filmove... Bio je nedovoljno jasan za svoje dobro, a film
ispašta zbog toga.
Kao što se da naslutiti, film je
ispunjen sa mnogo kreativnih i krvavih smrti. Ako ste gledali neki Final Destination film, nijedna smrt
vam neće biti strana. Majmunove žrtve umiru na smešne i vrlo nesvakidašnje
načine, na prvi pogled bizarnim slučajnostima. Smrti i jesu izvor „crnog
humora“ i jesu glavni deo filma... Prvih nekoliko smrti u početnih pola sata su
stvarno jeziva i zapravo strašna, ali što je film naginjao više ka komediji,
tako se menjao i ton smrti, više su bila preterana i apsurdna... Generalno,
smrti i jesu ono zbog čega biste gledali ovaj film, ali nisu ništa što već
niste videli. Ali, ono što ih čini i iole pamljtivim jesu reakcije glavnog
glumca, Tea Džejmsa.
Teo Džejms igra braću blizance, Hala
i Bila. Hal je glavni lik i više ima vremena za razvoj, a Bila manje viđamo.
Svakako, obojicu je odlično odigrao i stvarno je nosio film na ramenima. Zapao
mi je za oko u prošlogodišnjoj seriji The
Gentlemen, a ovde je stvarno zasijao! Njegove reakcije na bizarne smrti,
ali i na teške trenutke za svariti su stvarno dobre i raduje me njegova profeisonalna
budućnost!
Pored njega bih izdvojio i Kristijana
Konverija, koji je igrao mlađe verzije Hala i Bila. Mladi Kristijan je i razlog
što je prvih pola sata najbolji deo filma. Savršeno je preneo emocije obojice
braće koji na različite načine reaguju na iste, traumatične događaje...
Tatjana Maslani je isto zaslužna za
odličnu prvu trećinu filma. Ona igra majku blizanaca i prijatno me je
iznenadila. Gledao sam je pre u seriji „She-Hulk“ koju bih radije da zaboravim,
ali mislim da je njen glumački put u horor žanru, jer je ovde zaista bila vrlo
dobra.
The
Monkey je u suštini zanimljiva
adaptacija kratke priče velikog Stivena Kinga. Nažalost, reditelj Oz Perkins ne
može da pobegne od pravljenja u najboljem slučaju zaboravne horor filmove koji
izgledaju lepo i imaju odličnu reklamnu kampanju... Iako nije ispod nivoa kao
prošlogodišnji Longlegs, The Monkey ipak pati od neusaglašenog
tona. Sa jedne strane je drama o odrastanju i generacijskoj traumi, a sa druge
horor komedija koja liči na Rejmija... Pohvaljujem solidne performanse svih
glumaca bez kojih bi ovaj film potpuno pao u vodu. Videćemo šta nam Oz nudi
sledeće, ali neka iskulira malo.
Comments
Post a Comment