Originalnim
„Netflix“ projektima generalno prilazim sa određeđenom dozom predrasuda... Neretko
je u pitanju neki brzopleto odrađen film/serija, bez konkretne vizije i volje
za radom na nečemu zaista bitnom ili dobro skrojenom. Ako je neka serija
slučajno dobra, prekinu je uglavnom nakon druge sezone, te ti uloženi sati padaju
u vodu i postanu zauvek nebitni i nepovratni... Zato odgovor uglavnom leži u
njihovim mini ili ograničenim serijama. One imaju određen broj epizoda i to je
to, nema daljeg čekanja ili mukotrpnog iščekivanja verovatnog prekidanja; a
odgovor na pitanje šta gledati sledeće se krije u novoj „Netflix“ mini-seriji „Adolescence“.
Započeo sam je zbog kratkog trajanja od četiri epizode, ali sam je završio zbog
fantastične glume, zapanjujuće snimljenih epizoda i sveopštem pristupu
celokupne ekipe da nam dostavi nešto vredno svake trunke naše nepodeljene
pažnje.
Kada
se trinaestogodišnjak Džejmi optuži za ubistvo drugarice iz razreda, njegova
porodica, terapeut i detektiv zadužen za slučaj nastoje da otkriju šta se
zaista dogodilo, šta se krije iza gnusnog događaja. „Adolescence“ sprovodi
publiku kroz iskonski nečovečni čin ubistva i sve (ne)vidljive posledice koje isto
može da krije.
Kreatori
serije Stiven Grejam (ujedno i jedan od glavnih glumaca) i Džek Torn ne nastoje
da istraže ko je ubio mladu Kejti, već zašto se to desilo. Šta natera jednu
osobu da ubije drugu, da oduzme poklon koji retko ko uvaži, odnosno život? Još
gore, šta natera dete da ubije drugo? Autori su uspešno potegli bitna pitanja za
našu današnjicu: koliko je naše kolektivno, socijalno stanje u potpunosti
postala neka nedefinisana i zbrkana smesa; a kako u njoj mogu da deca odrastu u
zdrave i dobre ljude? Kako čak i pored dobrog usmeravanja roditelja, pored svih
njihovih dobrih namera i maženja i paženja, nekad nekako pogreše i svoje dete nesvesno
„pošalju“ na pogrešan put? Takođe, postoji i pitanje generacijske traume i kruženja
iste u porodici. Istina je da neke generacije ona preskoči, ali se nekako često
vrati i napravi veći problem nego što je pre: ako se ne zaustavi u korenu,
vratiće se jača, spremna za sledeću rundu. Autori ne nude odgovore na ova
pitanja, ali u četiri epizode nas teraju da se zapitamo i porazmislimo o istim
i možda ih rešimo na našem polju, jer se svi donekle susrećemo sa njima za
života.
Tri
noseća stuba ovih oko četiri sata su zasigurno kamera, gluma i scenario, baš po
tom redosledu. Ono što razlikuje „Adolescence“ od većine novih serija ili filmova
jeste što je njena svaka epizoda snimljena iz jednog kadra, odnosno svaka
epizoda je jedan mizankadar. Istina je da mnogo projekata ima mizankadrove, ali
oni su neretko ispunjeni skrivenim rezovima, te postaju lažni mizankadrovi. Svaka
epizoda ove serije je zapravo po jedan mizankadar, bez skrivenih rezova ili
nekih drugih vizuelnih varki da vas odvrati od potrage za rezom. Dakle, ekipa
je morala da detaljno isplanira i do bola da provežba apsolutno sve, svaka
najmanja sitnica je bila pretnja da upropasti savršen mizankadar. Verujem da je
bilo izuzetno teško snimiti sve ove epizode iz jednog puta, a to znači da se
sve što vidimo dešavalo u realnom vremenu: koliko epizoda traje, toliko su je i
snimali. Neizmerno pohvaljujem direktora fotografije Metjua Luisa, kome zahtevni
mizankadrovi ipak nisu strani.
Luis
je prethodno radio sa rediteljem serije, Filipom Barantijem, znatno na filmu/seriji
„Boiling Point“, koja je poznata po svojim dugačkim mizankadrovima (deli i
glavnog glumca sa ovom, Stivena Grejama). Iako je treća epizoda snimljena
pretežno u jednoj prostoriji, ostale su menjale više prostora, dok je
najzahtevnija sigurno bila druga epizoda, snimljena u osnovnoj školi.
Druga
epizoda je brojala preko 300 statista, od kojih je većina bila sa zadatkom. Pritom,
epizoda ima i dugačku sekvencu jurnjave, a kamera se neznatno sa stedikema
stavlja na dron koji onda iz ptičje perspektive prati jurnjavu... Zaista
impresivna epizoda i snimajući poduhvat i jedan veliki razlog zašto treba
pogledati ovu seriju. Prva i četvrta epizoda su isto vrlo dobro snimljene, sa promena
više prostora. Jeste da takav način snimanja ume ponekad da ostavi prazan hod između
dijaloga ili u promeni prostora, ali sektor kamere je spore trenutke uspeo da
učini praktično neprimetnim.
Oven
Kuper igra Džejmija, dečaka optuženog za teško ubistvo. Ovo je njegova prva uloga
ispred kamere i stvarno ne preterujem kada kažem da je pokidao u svakom mogućem
smislu... Uloga mu je data posle prve audicije, što je sigurno bilo dobro
predskazanje da će ostaviti dobar utisak na publiku. Sigurno je teško igrati
ovako komplikovanu ulogu ovoliko rano u karijeri, ali mladi Kuper je to uradio
sa vidnom lakoćom. Pokazao se kao iskusan glumac koga tek čekaju velike uloge. Već
ga možemo gledati u jednoj takvoj sledeće godine, odnosno u filmu rediteljke Emerald
Fenel „Wuthering Heights“, gde će mladi Kuper igrati pored Margo Robi i Džejkoba
Elordija.
Stiven
Grejam je vrlo potcenjen glumac, gde god da ga vidim je izvrstan i na jednom
visokom glumačkom nivou (iako ga ponekad možemo pogledati i u đubretu poput „Venom“
filmova). Ovde igra Edija, Džejmijevog oca, čoveka koji nosi emotivnu krivicu
za ubistvo koje je njegov sin počinio. Određene scene je Stiven potresno dobro
odigrao i apsolutno se emotivno ogolio kako bi publici dočarao bol koju nosi
ovaj lik. Edi je možda na prvi pogled vrlo jednostavan, ali je bilo vrlo
zanimljivo za dokučiti šta se to krije ispod vidne fasade koju prikazuje
ostatku sveta... Stiven je svojom glumom dao dovoljno naznaka da kod Edija
nešto nije kako treba, a na publici je da razgonetne šta.
Pored toga što su kreatori serije, Stiven Grejam i Džek Torn su i napisali sve epizode. „Adolescence“ ne nudi ništa preterano novo što već nije pokriveno u nekim sličnim filmovima ili serijama, ali uspeva da temu dečjeg ubistva prenese u današnjicu, sa svim komplikacijama koje to donosi. Na primer, društvene mreže su ceo jedan svet, a deca se u njega upuštaju prelako. Serija se ne bavi društvenim mrežama na neki kliše ili otrcan način, već vrlo realno i pristupačno. Prikazuje ih kao presudan deo sadašnjice, ali sa naznakom da one kriju mnogo veću opasnost nego što bi se isprva činilo. Serija se sa razlogom zove „Adolescence“, jer jednostavno rečeno, istražuje šta ovaj presudan period u odrastanju znači danas.
Serije
godine, za sada. Iskreno, nisam očekivao da će me neka “Netflix” serija zapravo
iznenaditi, ali ova jeste! Snimljena je zapanjujuće dobro, a odglumljena još
bolje. Kroz kratku sezonu od četiri epizode, serija nas sprovodi kroz teško
ubistvo sve vidljive i nevidljive posledice istog. Mladi Oven Kuper je odličan
i čeka ga svetla karijera, a Stiven Grejam je po običaju pokazao koliko je
potcenjen glumac. „Adolescence“ je apsolutna je preporuka i savršena za bindžovanje!
Comments
Post a Comment