Skip to main content

28 Years Later (2025) - Recenzija Filma


"Boots, boots, boots, boots,   
moving up and down again!  
There is no discharge in the war!      
Don’t, dont’t, don’t, don’t     
look what’s in front of you    
If your eyes drop        
They will get on top of you!“

Ovaj isečak iz pesme Rudjarda Kiplinga, “Čizme”, savršeno opisuje dešavanje najnovijeg i dugoočekivanog filma Denija Bojla, a meni jednog od najiščekivanijih filmova 2025. godine, “28 Years Later”. Pritom, ova pesma se delimično može čuti u nagrađivanom trejleru za film, koja je zasigurno savršeno povećala očekivanja filma. Nakon više od dve decenije, reditelj Deni Bojl i scenarista Aleks Garland ponovo udružuju snage kako bi nam dostavili još jedan zajednički upliv u post-apokaliptično Ujedinjeno Kraljevstvo 28 godina nakon početka epidemije „Rage“ virusa. Da li je „28 Years Later“ verodostojan nastavak, odnosno da li je povratak ovog uspešnog kreativnog dvojca dovoljan da ispuni već višedecenijska očekivanja publike?

Prošlo je dvadeset osam godina otkako je virus besa pobegao iz laboratorije za biološko oružje. I danas, pod nemilosrdno sprovedenim karantinom, neki su pronašli načine da opstanu među zaraženima. Jedna takva grupa živi na malom ostrvu povezanim sa kopnom teško branjenim nasipom. Kada jedan iz grupe krene u misiju u mračno srce ostrva, otkriva tajne i strahote koje su izmenile ne samo zaražene već i druge preživele. U dvadeset osam dana je počelo, u dvadeset osam nedelja se proširilo, a u dvadeset osam godina je evoluiralo.

Narativno, film više liči na dva različita filma spojenih u jedan. Siguran sam da odatle kreću i problemi sa konstrukcijom i neusaglašenim raspodelama tema i motiva koji se nije svima dopao. Prva polovina filma je više narativno klasičan zombi post-apokaliptični film. Živeći u udaljenoj zajednici preživelih, otac Džejmi vodi svog mladog sina Spajka prvi put na kopno kako bi dobio svoje prvo ubistvo inficiranog. Usput je publika upoznata sa novim svetom, kako su se ljudi adaptirali novoj sredini, a i kako su inficirani evoluirali u nešto više od pukog trčućeg zombija. Prva polovina filma nam nudi i akcionu srž celog filma i sadrži neke od najnapetijih momenata koje sam iskusio u bioskopu u poslednje vreme.

Dok se prva polovina bavila temama ratovanja, preživljavanja, rituala i činjenicom da koliko god se svet menjao, nasilje će uvek postojati i biti isto kao i uvek, druga je više emotivno razmišljanje o postojanju, prolaznosti života, kao i odnosu ljubavi i smrti. Duga polovina filma se slaže sa fazonom zombi filma, ali ipak ide drugim pravcem.

Iako su obe polovine mogle da budu dva filma zasebno, nije mi preterano smetalo kako su ih spojili i odradili. Nisu baš u potpunosti razvili sve teme i motive, ali su ih vrlo dobro postavili i siguran sam da će u sledeća dva filma da ih dalje razviju i utanače kako treba. Nažalost, rečenica: „Rešiće to u nastavku“, je najgore opravdanje za narativnu nerazvijenost jednog filma, ali kada je neki film ovako pozitivan napad na čula kroz: režiju, montažu i zvuk, iskreno, taj izgovor vam postane lakši za isustiti.

Scenarista Aleks Garland se nakon više relativno uspešnih rediteljskih ostvarenja najzad vratio u isključivo ulogu scenariste i poklonio nam je njegov pogled na ovaj tmurni svet smešten skoro tri decenije nakon što su on i Bojl stvorili jedan od strašnijh horor svetova. Da, zombiji su davno već ovekovečeni pop kulturi, ali Bojl i Garland su nam poklonili singularno najstrašniju pojedinost u fikciji (barem meni), trčuće zombije. Zombiji više nisu neživa horda povratnika iz mrtvih koja se samo može istrebiti pucanjem u glavu. Ovaj put su zaraženi ljudi koji se mogu ubiti na iste načine kao i svaka druga osoba i to ih čini toliko strašnim.

Njihov razvoj je ovde evidentan. Više nisu besciljna horda zaraženih, već su nakon skoro tri decenije počeli da pokazuju znake evolucije. Love u čoporima, postoje jače i spretnije vođe (alfe), kupaju se u vodi, ali i razmnožavaju. Još uvek su vrlo strašni, ali su ironično bliži ljudima koje isto tako love. Odnos između zaraženih i nezaraženih dobija drugačiju dinamiku i to je vrlo dopadljivo. Ne oseća se samo evolucija samih zombija, već i percepcija istih kao drugačije vrste pretnje, neke jače, spretnije, pametnije i i te kako opasnije. Dok su Bojl i Garland u „28 Days Later“ stvorili vrlo realan raspad civilizovanog sveta, u „28 Years Later“ su isto tako stvorili upečatljiv i uverljiv post-akopaliptični svet.

Ako niste gledali prva dva filma, izgleda da ni ne morate. U par rečenica na početku se lepo objasni kakav vas svet čeka i šta je prethodilo filmu. Naravno, preporuka je da se pogleda prvi film, ali izgleda je nastavak, „28 Weeks Later“ skoro pa izbrisan iz kanona. Njegov kraj sugeriše da se virus proširio na ostatak Evrope, ali izgleda da je Garland ipak odlučio da se epidemija zadrži na Britanskom ostrvu. Moja je preporuka da svakako pogledate „28 Days Later“, pa najnoviji, jer se savršeno rediteljski i stilski uklapaju: dok je prvi film bio začetak epidemije i određenog fazona Denija Bojla, nastavak je odlična evolucija njegovog stila koji me je iskreno u par navrata oduševio, što ne mogu da kažem da se često dešava u novijim filmovima.

Deni Bojl je zasigurno jedan od zanimljivjih reditelja današnjice. Bojl nastavlja da pokazuje svoje pank tendecije u modernom filmu preispitujući norme snimanja visokobudžetnih žanrovskih filmova. Ovaj film je većinski snimljen telefonom, odnosno tada pomoću najnovijeg „iPhone 15 Pro Max“ modela i time je postao najveći dugometražni film snimljen mobilnim telefonom. Odluku je doneo kako bi nam dostavio nešto što je prizemno, ali opet vizuelno angažovajuće. Jeste da se ograničenja te odluke katkad vide, ali su zanemarljiva jer idu u korak sa rediteljskim stilom za koji se odlučio još od prvog filma.

Kada Bojl uradi nastavak, znajte da će dostaviti nešto vredno gledanja. Njegov prethodni i bivši jedini nastavak je bio „T2 Trainspotting“, koji je bio vizuelno i narativno divan omaž prvom, ali i smislen nastavak i prirodan progres likova i evolucija tema i motiva prvog filma. Isto kao i taj nastavak, „28 Years Later“ me je stilski oduševio. Bojl nastavlja da krši 2D prostor filmskog kadra pokušavajući da nas što bolje i bliže upusti u napetu zombi akciju. Ovaj film je surov, gadan, sirov, strašan, napet, ali i vrlo emotivan: ako tražite napetu akciju, Bojl je vam je dostavio i sa time pokazao da ima još štošta autorskog umeća da nam pokloni!

Dok je stilski bombastičan, „28 Years Later“ ima i da se pohvali na glumačkom nivou. Zvučnije uloge su zasigurno u vidu glumaca: Arona Tejlora-Džonsona i Rajfa Fajnsa, a tu je i glumica Džodi Komer koja je iznenadila svojim umećem da prenese emotivniji deo filma. Ipak je glumački izuzetak i najmlađi član ekipe, Alfi Vilijams, koji glumi Spajka, glavnog lika filma i vodilju za publiku koja kao i on, ima prvi susret sa surovim svetom razvijenijih zaraženih.

Alfi Vilijams je imao par malih uloga u serijama i kratkom filmu, ali mu je ovo prva u dugometražnom ostvarenju. Sa svojih nepunih petnaest godina je uradio jedan izvrstan posao. Vrlo dobro se snašao pored velikana poput Fajnsa, a i odlično je glumački nosio film na svojim mladim, ali očigledno jakim ramenima punim potencijala za buduće projekte koje ću sigurno pomno pratiti. Vilijams će biti prisutan i u nastavcima, te me baš raduje evolucija njegovog lika, ali i stila glume.

Sporedni, ali ne manje važni glumci su gorepomenuti Tejlor-Džonson, Komer i Fajns. Aron je najviše u trejlerima i promo materijalu, ali je najviše bitan za prvu polovinu filma. Pojavljuje se u nekoliko zaista odličnih akcionih sekvenci i uradio je dovoljno dobar posao, ništa van okvira očekivanosti za njega.

Komer je ovde izuzetak. Poznata mi je iz nekih prethodnih uloga, ali je nikada nisam video baš u ovakvoj. Iako zauzima tropu osobe kojoj je potrebna pomoć u opasnom post-apokaliptičnom svetu, svakako ima i iznenađujuće trenutke jačine i staloženosti. Ona je tu da otelotvori drugu, emotivniju temu filma: prolaznost života, kao i sećanje na umrle i ljubav koju smo osećali prema njima.

Imao sam utisak da će Fajns da igra antagonistu u filmu, slično majoru Vestu iz prvog filma. Fajns igra Kelsona, doktora koji je preživeo ove tri decenije sam, gradeći hram koji odaje počast mrtvima, žrtvama pošasti. Iako ima sloj jezivosti, Kelson je više čovek koji je pronašao novi smisao u ovom svetu ispunjenim nasiljem i smrću, a tu je da pomogne Spajku kad mu je najpotrebnije. Fajns je imao nekoliko vrlo dobrih scena i isti je takav dodatak celokupnom filmu. Zanimjiv je lik i raduje me njegovo potencijalno ponovno pojavljivanje u nastavcima.

Moram pohvaliti izuzetnu muziku. Dok je Džon Marfi zaslužan za već upečatljivu temu prvog filma, "In the House, in a Heartbeat", koja savršeno muzički opisuje jedan susret sa zaraženima, u nastavku je muzika na jednom višem nivou. Savršeno potcrtava narativ eksperimentalnim hip-hop zvukom za koji je zaslužna grupa „Young Fathers“, koja mi je od sad na muzičkom radaru, a trebalo bi i vama jer su izvanredan posao uradili! Muzika jeste drugačije nego u prethodna dva filma, ali odgovara ovom novom uvrnutom svetu; kao da je zvuk evoluirao zajedno sa zaraženima.

„28 Years Later“ je nastavak koji smo čekali. Bojl je stilski pokidao i doneo nam rediteljski svežu zombi triler akciju dugo neviđenu, a Garland je nam polju scenarija poklonio meditaciju o: ratu, nasilju, ali i ljubavi. A kad se spoje, Bojl i Garland su nam zajedno dostavili nešto upečatljivo za ovu godinu, nešto sveže, nešto što tera na razmišljanje, a mene da se zaprepastim i rasplačem. Doneli su nam nešto vredno gledanja u bioskopu, nešto što se ne viđa toliko često, a i nešto što me je iskreno iznenadilo i radilo za mene na svakom polju. Nažalost, ono što ga deli od savršene ocene jeste ipak što je ovo prvi film u predviđenoj trilogiji, te se od nastavaka očekuje da sredi neke ovde tek uspostavljene narativne tokove. Svakako „28 Years Later“ je opaki roler-koster od filma koji je neizmerna preporuka!

OCENA: 4/5

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...