Skip to main content

The Phoenician Scheme (2025) - Recenzija Filma

 


Nakon dugoočekivanog dobitka Oskara pre dve godine (za kratki film “The Wonderful Story of Henry Sugar”), poznati filmski autor Ves Anderson se vraća na velika platna! Dok me njegova egzistencijalna dramedija, “Asteroid City”, nije posve oduševila koliko sam očekivao, Anderson je nastavio u sličnom maniru i sa najnovijim ostvarenjem “The Phoenician Scheme”, koji je ipak korak bliže onome po čemu je poznat, ali sa još uvek vidnim daškom tmine i ozbiljnosti sa kojom ga publika ne bi uobičajeno povezala, ali koja je uglavnom primetna kod autora u poznoj karijeri.

Ves Anderson narativno naglo baca publiku u svet sa početka druge polovine prošlog veka. Glavni lik je Ža Ža Korda, najbogatiji čovek na svetu. Beskrupulozan i nemilosrdan biznismen, a emotivno odsutan otac koji nakon još jednog preživelog atentata odlučuje da uzme ćerku časnu sestru pod svoje kako bi mu pomogla da obistini naslovnu šemu. Tu otpočne njihov put po svetu kako bi ga obistinili uz niz peripetija koje im usput omogućavaju da se zbliže, rešavajući raznorazne nemile situacije sa raznobojnim likovima koje samo Anderson ume da stvori.

Loglajn filma nalaže da je ovo priča o porodici i porodičnom biznisu. Vrlo jednostavno i tačno u centar, a tim rečima se nekako može opisati i Andersonovo famozno kadriranje (o njemu više kasnije). Ža Ža Korda je po ko zna koji Andersonov emotivno odsutni otac koji želi da se promeni, ali ne zna kako. Pod okriljem naslovne šeme se dešava i njegov koliki toliki karakterni razvoj, koji je svakom Andersonovom fanu već i te kako poznat. Iako Korda nije najbolji Andersonov otac, svakako je ostao jedan od pamtljivijih likova u njegovoj skorašnjoj filmografiji. Pritom, „The Phoeniciam Scheme“ ima mnogo više narativnih obrisa „starog“ Andersona, posvećenom dobroj kombinaciji stila i narativa koji zapravo angažuje publiku i na emotivnom, a ne samo vizuelnom nivou.

Iako me jeste prijatno iznenadio u nekim trenucima, ovaj film ipak ima problema sa scenarijem. Kruti dijalozi izrečeni potpuno bezizražajno su već zaštitni znak ovog reditelja, ali se ovde slažu sa zapravo mračnijom tematikom filma. Konstrukcija samog filma mi nije toliko valjala i određeni razvoji likova su prebrzo završeni i na kraju su došli do svoje razvojne tačke naizgled ne u potpunosti opravdano. Svakako, bitno je da tog razvoja uopšte i ima, odnosno da postoje likovi koji se uopšte i mogu razviti, što nije bio slučaj u prošla dva filma. Da, ovo je još jedan Andersonov film koji se bavi pitanjima postojanja i života posle smrti. Iako je u „Asteroid City“ bio previše doslovan sa tom temom za moj ukus, ovde je to malo prirodnije i tečnije, više u njegovom fazonu. Scene smeštene u svetu nakon smrti su i najbolje u filmu; odaju određen tip jeze koji vezujem isključivo za trenutak kad u lucidnom snu kažeš akterima sna da sanjaš, pa te čudno pogledaju.  

Dok su njegova prošla dva dugometražna filma bili više nalik na slikovnice sa pozamašnim glumačkim ansamblima, „The Phoenician Scheme“ je posvećen glavnom trojcu, što ovo delo čini intimnijim unosom u Andersonov svet čudnih socijalnih izgnanika. Jeste da je film ispunjen poznatim Anderson facama, ali je glavna trojka u vidu: Benisija del Tora, Mie Triplton i Majkla Sere. Svo troje su bili izvanredni i vrlo dobro rade zajedno. Del Toro je već radio sa Andersonom u „The French Dispatch“, ali ovde ima znatno veću, odnosno, glavnu ulogu. Savršeno mu stoje cipele Žak Žak Korde, prevrtljivog tajkuna. Iako mu takve uloge nisu strane, del Toro je odlično odigrao svaki karakterni sloj ovog lika i sigurno je glumački stub koji ceo projekat drži na mestu.

Mia Triplton je relativna novajlija u svetu glume, a ovo joj je prvi Andersonov film. Ona je sigurno glumački izuzetak ovde, jer je stvarno ostavila ogroman utisak! Odlično se uklapa u Andersonov svet i bila je divota gledati je! Siguran sam da joj velike uloge tek predstoje i nadam se da će joj ova biti odskočna daska za dalji uspeh!

Ko bi rekao da Majkl Sera nikad nije glumio kod Andersona? Po projektima koje bira bi se reklo da je sigurno nekad bio u nekom filmu ovog reditelja, barem u sporednoj ulozi, ali nije! Njegova uloga ovde je savršen primer kada neki glumac najzad dobije priliku da glumi kod reditelja sa kojim je uvek hteo da radi. Sera je maksimalno iskoristio tu priliku i još jedan je glumački bitan stub bez kojeg ovaj film ne bi bio toliko dopadljiv koliko i jeste.

U manjim, ali svakako upečatljivim ulogama su se našli i: Riz Ahmed, Tom Henks, Brajan Krenston, Džefri Vrajt, Skarlet Johanson, Rupert Frend, F. Marej Abraham, Matje Amalrik, Benedikt Kamberbač, Bil Marej, Vilem Defo i druge poznate face! Iako nisu bili predugo u filmu, svojim zanimljivim pojavama su upotpunili još jedan uvrnuti Andersonov svet i stvarno ga obogatili!

„The Phoenician Scheme“ je kraj Andersonove egzistencijalne trilogije. Ponovo se pitao o poenti postojanja i životu nakon smrti, ali ovaj put na svedeniji i stvarno dopadljiv način. Nadam se da će sledećim filmom okrenuti novi narativni list, a siguran sam da postoje neke teme koje ga istim intenzitetom zanimaju! Drago mi je da je ovim filmom najzad uskladio stil i narativ, jer je daleki krik od „The French Dispatch“ i agresivno stilizovanih kadrova sa milion detalja koji promaknu i na trećem gledanju... Kadrovi su prelepi, svedeni, ali opet jednostavniji nego u prošla dva filma!

Moram pohvaliti i već veterana Ves Anderson saradnika, kompozitora Aleksandr Desplata! Prethodno je dobio Oskara za rad na Andersonovom filmu „The Grand Budapest Hotel“, ali se njegova muzika mogla čuti i u velikoj većini ostalih ostvarenja ovog reditelja, pa i u ovom! U slučaju „The Phoenician Scheme“, Desplat je vrlo suptilno muzički potpisao temu i odlično se slaže i sa svedenijim rediteljskim stilom kojim se ovaj put koristio Anderson.

Najnoviji, dvanaesti dugometražni film Vesa Andersona nije njegov najbolji, što ne znači da nije dobar. „The Phoenician Scheme“ je svedeniji, suptilniji Anderson. Onaj koji još uvek postavlja ona mračna filozofska pitanja o životu, ali i onaj koji kroz stil koji podseća na Andersona na svom vrhuncu, sa početka veka. Kao što sam i mislio, nešto je između „The French Dispatch“ i „Asteroid City“, uzimajući dobre pojedinosti od oba i stvarajući zlatnu sredinu. Ako tražite novi Anderson fiks u moru mediokriteta filmske 2025. godine, naćićete ga u ovoj uvrnutoj avanturi koju preporučujem da se pogleda u bioskopu, pogotovo ako tražite beg od vrućina koje su naš snašle! 

OCENA: 3+/5

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...