Skip to main content

Borderlands (2024) - Recenzija Filma


 

Borderlands“ serijal video igara je jedan od posebnijih za mene. Postavile su nove standarde za tzv. „looter shooter“ pucačine iz prvog lica. U četiri video igre u periodu 2009-2019. su objavili četiri izdanja i svaka je na svoj način uspela da donese nešto novo i posebno u dotični žanr video igara. Uspeh igara je iziskivao da se one prenesu na veliko platno, te je filmska adaptacija bila neminovna. Od prvih razgovora za film davne 2011. godine se promenilo autorskih timova, na kraju je Ilaj Rot dobio mesto na rediteljskoj stolici, a scenario su pisali zajedno Krejg Mejzin i Rot. Mejzin je poznat pre svega po HBO serijama „Chernobyl“ i „The Last of Us“, koja je svaka obeležila godine kada su izašle. Film je snimljen još 2021. godine, a prošao je kroz razna ponovna snimanja. Rediteljske dužnosti je tada preuzeo Tim Miler („Deadpool“, „Terminator: Dark Fate“). Nakon skoro pola decenije, film je najzad progledao svetlost bioskospkog sunca. Da li je uspeo da prekine „prokletstvo“ filmova baziranih na video igrama ili je još jedan primer takvog propalog ostvarenja?

Džejms Gan je pre deset godina upoznao mejnstrim publiku sa konceptom filma u kojoj je glavna grupa nekoliko nepodobnih pojedinaca koji, iako se preterano ne gotive, te razlike stave po strani kako bi dostigli zajednički cilj koji je ultimativno dobre prirode. Pritom, takav film je ispunjen kreativnim akcionim sekvencama, crnim humorom i pop/rok muzikom dvadesetog veka. Takođe, žanr takvog filma je neka kvazi naučna-fantastika. Takvi su bili “Guardians of the Galaxy“ filmovi, a 2023. godine je izašao dobar pokušaj takvog ostavrenja, „Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves“, dok je „Borderlands“ samo u najboljem slučaju mizeran pokušaj takvog filma bez trunke šarma, harizme glumaca, hemije između likova, sveopšte smislenosti dešavanja, očajnih vizuelnih efekata, pa čak ni odabir muzike nije ostavio nikakav utisak.

Ilaj Rot nužno nije loš izbor za reditelja ovakvog filma. Radio je na nekoliko donekle poznatih horor slešera poput „Hostel“ i „Cabin Fever“, ali je i ostvaren kao mediokritetni reditelj u ostvarenjima „Death Wish“ i „Knock Knock“. Kao reditelj, Rot je poprilično čudna mešavina i do sad nije imao zaista neki projekat koji je mogao da ga kreativno i umetički ostvari i lansira u potpunu popularnost za koju nije ni sigurno da li zaista zaslužuje. Ovaj projekat je bio njegov pokušaj da dođe do mejnstrima i postane novi Džejms Gan, jer je film takve vrste njega proslavio i dovelo ga tamo gde je sad. „Borderlands“ ne odaje utisak da je ikakav autor reditelj stajao iza njega, već da je rađen na traci, a da je Rot samo stajao i odobravao šta mu studio kaže. Sigurno je ovde u početku bio neki projekat vredan pažnje i da je Rot zamislio malo drugačiji finalni ishod, ali nažalost publika ne može da gleda ono što ne postoji.

Sudeći po video igrama i rediteljskog istoriji Rota, očekivalo se da film bude krvava avantura rejtovana R. Sigurno je i tako bilo pre silnih izmena studija, jer je film u bioskope otišao ocenjen kao PG-13 ostvarenje, bez ikakvog grafičkog nasilja i sa dosta „sugestivnih“ momenata. Film baziran na „Borderlands“ serijalu video igara zaslužuje mnogo više od toga, trebalo bi da bude ispunjen sa mnogo krvavih i kreativnih akcionih sekvenci. Jeste da bi dosta bio upoređivan sa „Guardians of the Galaxy“ filmovima, ali bi barem bila dobra kopija koja donekle može da stoji za sebe.

Nadovezujući se na prethodni pasus, akcione sekvence su mizerne. Vrlo su oskudne, predvidive i vrlo nemaštovite. Film na tom polju ne nudi ništa novo i sve što je prikazano je već odavno izlizano. Svi veliki akcioni trenuci mogu biti viđeni u trejleru. Da je film izašao pre nekoliko godina kada je trebalo,  sa originalnim idejama na videlu, možda bi i bio barem okej.

Ovakav film iziskuje dobru ekipu likova i ansambl koji ih tumački. Kejt Blanšet, Kevin Hard, Džejmi Li Kurtis, Arijana Grinblet, Džek Blek i Florijan Munteanu su glavna petorka. Kada se ovako pogleda, to uopšte nije loša ekipa, pogotovo što sadrži dve dobitnice Oskara, a i glumce ostvarenim u komedijama poput Harta i Bleka. Ali kada se sagleda ceo film, potpuno je suludo kako su imali tako dobru ekipu i od nje napravili dosadnu hrpu bez šarma koja se samo sve vreme međusobno vređa na nekim jadnim osnovama koje mogu biti smešne samo osnovcima, ako i njima. Odabir glumaca za likove nije toliko kontroverzan, jer je ovo ipak adaptacija i glumci koji tumače likove iz originalnog materijala ne moraju da budu fizički identični. Da su imali dobar scenario i celokupno bolje osmišljen projekat, sigurno bi i oni bili bolji i ne bi se toliko fanova žalilo što su Kurtis i Blanšet starije od njihovih likova iz igara. Džek Blek je vrlo smešan glumac i njegov odabir za Kleptrepa je smislen, ali su jednostavno mogli da uzmu originalnog glumca iz video igara jer je prosto savršen. Celokupna ekipa nije radila kako treba i samo se odao utisak opšte neprijatnosti i nelagode.

Za kraj, priča je ista kao i u igrama. Lilit je zloglasni lovac na glave sa misterioznom prošlošću koja se nevoljno se vraća u svoj dom, Pandoru, najhaotičniju planetu u galaksiji. Njena misija je da pronađe nestalu ćerku Atlasa najmoćnijeg čoveka u svemiru. Lilit sklapa neočekivani savez sa odrpanim timom neprilagođenih pojedinaca - Rolandom, iskusnim plaćenikom na misiji; Tajni Tinom, divlja tinejdžerkom; Krigom, Tininim mišićavim zaštitnikom; Tanis, neobičnom naučnicom i Kleptrepom, neobičnim robotom. Zajedno, ovi „neverovatni“ heroji moraju da se bore sa opakim svetom Pandore i opasnim razbojnicima da bi otkrili jednu od Pandorinih najeksplozivnijih tajni. Sudbina univerzuma bi mogla biti u njihovim rukama, ali oni će se boriti za nešto više: jedno za drugo.

Ovakav opis radnje daje utisak da će biti zabavna avantura puna momenata koji bi publiku bacili do ivice sedišta (ali više do ivice kauča jer je film izašao onlajn tri nedelje nakon svetske premijere). Ono što se dobilo je nešto što liči na taj hvalospevni opis, ali je daleko od toga. Trebalo je da se doda da je priča bez konkretnih uloga, sa labavim motivima likova i otrcanim odnosima između istih. Dramatuški je film kao priča koju je smislio osmogodišnjak dok se igra na podu sa omiljenim akcionim figurama, ali je sigurno priča tog deteta bolja od ove.

Zaista ne govorim to često, ali ovo je đubre od filma. Siguran sam da je pre mešanja studija, odnosno seckanja i dosnimavanja ovo bio neki barem iole dosledan i barem zabavan besmislen film pun krvi i crnog humora. Ovo što smo dobili je 101 minut nedefinisanosti, besmislenosti u lošem smislu i nešto što samo vređa izvorni materijal koji zaista ima potencijala za dobre filmove ili serije. Glumci ne znaju šta rade, efekti su zabrinjavajuće loši, a scenario jedva ispunjava osnovne narativne kriterijume. Gledajući “Borderlands” samo možete da izgubite novac, a što je najbitnije i vreme. Pritom, ovo vam sve govorim kao veliki fan izvornih video igara. Jedan od gorih filmova 2024.

Ocena: 1/5

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...