Skip to main content

Bring Her Back (2025) - Recenzija Filma


 

2025. godina je dobra godina za horor filmove. Dobili smo šesti unos u poznatu franšizu sa „Final Destination: Bloodlines“, za koji bih rekao da je dobro primljen, sačekalo nas je i novo jezivo ostvarenje majstora Dejvida Kronenberga, „The Shrouds“, dugoočekivani treći upliv u opaki zombi svet Denija Bojla sa „28 Years Later“, Sodenbergov unikatni pogled na klasičnu priču o duhovima sa „Presence“, nova gnusna priča Ozguda Perkinsa „The Monkey“, a tu je bio i za mnoge jedan od bolijih filmova godine „Sinners“, između ostalih... Naravno, tu je još dosta izdanja iz ovog žanra, te se može reći da ljubitelji horora nisu ostali gladni jeze i užasa ove godine... Samog kraja jula je domaću publiku, sa malim zakašnjenjem dočekao i novi čistokrvni horor australijanske braće Filipou, „Bring Her Back“, postavši, barem meni, za sada najbolji horor godine, a bogami i jedno od jezivijih bioskopskih iskustava!

Pre ravno tri godine su mali australijanski reditelji Deni i Majkl Filipou prijatno iznenadili svetsku publiku sa isto tako malim hororom „Talk to Me“. Na budžetu od oko $4 miliona su uspeli da dostave sveži prikaz demonske zaposednutosti i vrlo brzo su postali nova nada horora. Sa velikim ograničenjima su ipak napravili vrlo efektan sirovi horor koji je mnoge iznenadio i ostavio u šoku usled reakcija na odličnu glumu, specijalne efekte i način snimanja koji je pokazao kakav potencijal ima ovaj novopečeni rediteljski duo. Zarada tog filma od preko $90 miliona je zagarantovala da će oni ostati još barem neko vreme u žiži horor publike! Iako su najavljeni i prikvel i nastavak na „Talk to Me“, braća Filiopu su se ipak odlučila da im naredni film bude malo drugačiji, ali opet sličan. Da li su ispunili očekivanja sa najnovijim uplivom u ovaj žanr ili su kao i mnogi pre njih, ova braća samo „one-hit wonders“?

Pre gledanja filma sam se brinuo da će reditelje da povuče talas „uzvišenog“ horora koji je zadesio obalu filmskog sveta poslednjih nekoliko godina. Iako donekle ide u korak sa takvim filmovima, autori su na sličan način kao sa prošlim filmom, već poznati narativ provukli kroz autorski „filter“ i dostavili nam ipak nešto što odskače iz mora sličnih i već dosadnih ostvarenja. Dok je prošli film bila priča o zaposednuću, ova je više porodična drama...

Ožalošćeni nakon gubitka oca, polubrat i polusestra Endi i Pajper završavaju u hraniteljskoj porodici. Endi, još uvek suviše mlad da zatraži starateljstvo, mora da čeka mučnih tri meseca pre nego što se usele u novi dom. Dok se to ne dogodi, smešteni su kod Laure, naizgled brižne hraniteljke u kućici u šumi. Ipak, ispod njene brižne maske krije se nešto uznemirujuće. Međutim, uskoro postaje jasno da njena ljubaznost skriva mračnu stranu: Laura želi da ih zadržai po svaku cenu i besprekorno se trudi da ne prekrši čudna pravila, ali granica između zaštite i kontrole svakim danom postaje sve manje jasna...  

Neću vam dalje otkrivati radnju, jer je najbolje da je sami iskusite i to u bioskopu, ali zvuči poprilično standardno za film ovakve vrste. Ipak, to nije slučaj. Naime, film uzima već poznatu premisu metaforičnih horora u kojima su određene gadosti i jezivosti fizička manifestacjia komplikovanih i neretko bolnih emocija. Naravno, takav slučaj je i ovde, ali braća Filipou ponovo izborom time dokle daleko odlučuju da idu prelaze granice sličnih, niskobudžetnijih filmova i ponovo se ističu kao jedni od zanimljivjih reditelja u usponu u modernom žanrovskom filmu.

„Bring Her Back“ je priča o gubitku i različitim načinima na koji se određene osobe nose sa time. Pritom, odlično prikazuje i šta su sve ljudi spremni da učine kako bi pokušali da vrate prebrzo izgubljenu voljenu osobu, a i u šta se neki ljudi pretvore nakon što iskuse neopisiv bol takvih dešavanja. Svakom scenom su vizuelno podcrtani motivi i teme filma i to vrlo dobro. Filipou duo je narativno stvorio jedan vrlo efektan horor koji je pun paket za sve fanove ovog žanra, a i za one koji vole porodične drame, jer je ovo esencijalno takav film, sa par vrlo jezivih i gadnih scena... Naravno, svaki horor film je plodno tlo za glumce da izvuku iz sebe posebna izvođenja, te ni ova sirova hororčina nije izuzetak...

Slično kao u „Talk to Me“, glumci su relativno nepoznati, što dodatno povećava efekat filma. Publika glumce vidi po prvi put, te je omogućena potpuna imerzija u likove na platnu/ekranu. Bili Barat, Sora Vong i Džona Vren Filips čine glavni glumački trio mladih, ali istovremeno i te kako talentovanih i sposobnih glumaca. Tu je i daleko iskusnija Seli Hokins, koja je po običaju bila izvrsna, ali primat uzimaju mlađi glumci, bez kojih film ne bi radio.

Bili Barat kao stariji brat Endi savršeno igra mladog čoveka koji nosi na sebi veliki teret. Lik je zaglavljen u limbu velikih očekivanja, prenošenja generacijske traume, ali i osoba koja je prerano počela da bude odgovorna. U poređenju sa ostalim glumcima je dosta mirniji performans, iako je u par navrata veoma prijatno iznenadio kako je odlučio da emotivno ponese određene scene, koje bi manje dobar glumac manje efektno odradio. Jedva punoletan, siguran sam da Barata čeka opaka karijera.

Sora Vong igra Pajper, Endijevu slepu polu-sestru. Sora je u stvarnosti slabovida, dok je u filmu slepa. Njen lik je lako mogao da ode u arhetip sličnih u ovom žanru, ali Filipou duo je znao za bolje. Dobro je pa su reditelji shvatili na koji najbolji način da je iskoriste, jer ni u jednom trenutku se ne stiče osećaj da nisu znali šta da rade sa njenim likom. Mlada Vong je bila odlična u filmu i stvarno je odradila efektan posao prenevši lik Pajper odlično na veliko platno.

Džona Vren Filips je ono čudno dete koje se može videti na svakom promo materijalu filma. Iako zauzima nažalost već ustaljenu tropu „čudnog deteta koje je ključ svega ili okidač dešavanja“, mladi Filips to radi na odličan način. Sa učinkom govori mnogo telom: svaki pogled nešto znači i mimika odaje više nego što bi ijedna reč, a to je vrlo teško odraditi kako treba. Pritom, sa mlađima je teško raditi, a braći rediteljima to očigledno i te kako dobro ide, jer su uspeli da izrežiraju više odličnih izvođenja od strane mladih i do sad neiskusnih glumaca.

Filmu je trebala jedna iskusnija osoba kao spojnica svih tih perfromansa koji su sami po sebi odlični, a to je Seli Hokins. Veteranka Hokins nije strankinja ovako neurotičnim, pasivno agresivnim likovima koji brzo govore, ali u ovom filmu i te kako ide uz narativ i fazon koji su braća Filipou stvorili. Na prvi pogled glumački ne nudi ništa van okvira očekivanosti za trope ovakvih likova u hororima, ali je u nekim momentima zaista podsetila na one klasične poremećene zloćudne lujke koje kriju mračnu tajnu. Ipak, njen lik je išao korak dalje, jer je u pitanju veoma povređena žena koja ne zna za drugo rešenje nego da radi grozote iz filma, a Seli Hokins je savršeno prenela njen lik sa papira na platno i poklonila nam je jedno od najboljih ženskih izvođenja koje sam video ove godine.

U svetu nakon što je „Hereditary“ napravio podžanr horora za sebe, teško je uspešno i efektno napraviti film poput „Bring Her Back“. Očigledno je deo talasa „uzvišenog“ horora, ali je kombinovan sa čistokrvnim, sirovim, strašnim i jezivim hororom. Braća Filipou su uspela da naprave ubitačnu kombinaciju horora, trilera i drame i ponovo su pokazali svoje rediteljske zube. U tome su im pomogli odlični glumci, a posebno pohvaljujem najmlađe, Soru Vong i Džonu Vrena Filipsa, koji zajedno sa odličnom Seli Hokins čine glumačku srž filma i svojim ubitačnim izvođenjima dižu film na viši nivo. „Bring Her Back“ pati od malo nedorečenosti sa nekim uspostavljenim narativnim pravilima, kao i sa minimalno tupim krajem koji ostavlja neke stvari za poželeti, ali generalni utisak nije pokvaren i svakako je na kraju ostao odličan horor paket za svakog fana ovog žanra!

Nadam se da ga niste pogledali već kod kuće, jer je zaista bio užitak gledati ga u mraku bioskopske sale, te se nadam da ćete to i vi učiniti! Jedva čekam da vidim šta nas sledeće očekuje od ovog rediteljskog dvojca, ali znam da će biti dobro!

OCENA: 4/5

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...