Skip to main content

Superman (2025) - Recenzija Filma

 


Još jedan julski film iz velike multimedijalne franšize! Ovaj put je u pitanju jedan od, ako ne i najpopularniji superheroj ikada, Supermen... Pritom, ovaj superheroj je jedan od najstarijih koji su još uvek i te kako popularni, nastavši daleke 1938. godine! Mnogo je zavisilo i još uvek zavisi od toga. „Superman“ je prvi film u novom „DC“ svetu koji će međusobno da povezuje: filmove, serije, video igre i stripove u jedan kolektivni univerzum nazvan „DC Universe“ (DCU). Pored toga što služi kao začetak novog podeljenog sveta, imao je i zadatak da Supermena ponovo digne u žižu popularne kulture i udalji ga što više od tmurnog, depresivnog i bezbojnog osećaja koji su odavali unosi u već iščezli „DCEU“. Dakle, da li je „Superman“ uspeo u svom zadatku, a da je pritom dobar film sam za sebe? Ukratko rečeno, rekao bih da jeste.

Svi znaju priču o Supermenu.: poslednji sin udaljene planete Kripton biva poslat na Zemlju kako bi nastavio nasleđe svog naroda kroz pomoć čovečanstvu pomoću svojih izvanrednih moći... Reditelj i scenarista Džejms Gan shvata da je ovaj lik jedan od najpopularnijih ikada, te nas baca u sred priče, bez prethodnih pojašnjavanja njegovog porekla. Supermen mora da balansira svoj život na Zemlji kao novinar Klark Kent i svoje nasleđe kao Kal-El. Nakon što je zaustavio sukob između dve zaraćene države, vlada SAD počne da se brine za njegove moći i tu otpočne lavina problema koji će otkriti pravo lice superheroja, ali i superzlikovca Leksa Lutora...

Reditelj Džejms Gan nije stranac superherojskim filmovima, radivši na „Guardians of the Galaxy“ filmovima u „MCU“, kao i „The Suicide Squad“ za tadašnji „DCEU“. Takođe, on je jedan od kreativnih vodilja novog „DCU“, te je bio savršen izbor da predvodi i prvi zvanični unos u taj sveži svet. Njegovo uključenje u projekat na nivou režije i pisanja scenarija me je istovremeno brinulo i radovalo. Gan savršeno zna kako da prenese osećaj stripova na veliko platno, ali mu je glavni fokus uglavnom na nekim uglavnom nepoznatim likovima koje on onda učini poznatim svojim dovitljivim humorom (koji je i jedan od problema ovog filma) koji se nevoljno spoje u disfunkcionalni tim i onda se zbliže i shvate poentu zajedničkog rada i prijateljstva! Ima toga i ovde, a to je više mač sa dve oštrice...

„Superman“ je Džejms Gan film, a to sa sobom nosi i dobre i ne toliko dobre stvari. Sa jedne strane, Gan odlično zna kako da vizuelno ovekoveči stripovske likove, ali sa druge strane ima i dosta nepotrebnih „duhovitih“ momenata. Volim Ganov humor kao i svaki drugi fan, ali ponekad može i da iskulira. Taman kada krene neki preko potrebni emotivni momenat između likova, Gan ih poseče u tom trenutku nepotrebnim humorom koji samo slomi emotivnu povezanost između publike i likova. Pritom, „Superman“ je prvi film u novom univerzumu i ako je negde povezanost sa likovima bitna, to je u ovom filmu. Svakako, Gan je generalno odradio dobar posao i ovaj film odiše dušom i energijom ljubavi na svakom polju. Drago mi je da se nije ustručavao da nam prikaže dosta vedrijeg, pozitivnijeg Supermena, sa svim poznatim elementima neke njegove priče. Naravno, ovaj film ne bi radio da nije odabran dobar glumac za naslovnog lika.

Dejvid Korensvet je Supermen. Prvi put kada je najavljen mi se činio kao čudnim izborom, jer baš liči na Henrija Kavila, ali završivši film sam ubeđen da je ovo najbolji Supermen kojeg smo dobili u ovom veku. Žao mi je, ali je Kristover Riv još uvek najbolji Supermen! Nego, Korensvet je doslovno dašak svežine za adaptacije ovog lika. Ovaj Supermen nije tmuran, depresivan i tužan što nosi teret celog čovečanstva usled svojih izvanrednih moći... Da, ovaj Supermen se zapravo smeje! Pritom, daleko od toga da je savršen: greši i gubi bitke kao svako drugo ljudsko biće. Nije bez mana, ali se trudi da najbolje što zna štiti Zemlju. I to kako!

Ovaj Supermen je onaj kojeg sam zavoleo kao baš mali... On JE superheroj. Spašava sve i trudi se najbolje što može! I to je to. To je Supermen kojeg sam čekao... Korensvet je kao neki miks svih prethodnih igranih verzija ovog lika i iskreno nemam zamerke za njegovo izvođenje... Kupljen sam! Pritom, iako Riv još uvek najbolje radi dinamiku Supermen/Klark Kent, Korensvet se isto dobro snašao! Drago mi je da smo najzad videli malo i Klarka u akciji, jer smo takvih priča imali kriminalno malo u „DCEU“.

Gde je Supermen, tu je i Luis Lejn! Nju ovaj put igra Rejčel Brosnahan i slično kao Korensvet, ona je kombinacija svih prethodnih verzija novinarke Lejn (osim Ejmi Adams). Brosnahan je možda i meni omiljena Lejn do sad... Istraživačka je novinarka koja će učiniti sve kako bi došla do svoje priče! Prethodne Lejn su bile manje više slične, ali se ova baš ističe i jedva čekam da vidim kako će se njen lik razviti u budućim „DCU“ projektima.

Nažalost, ono što me nije u potpunosti kupilo, jeste odnos između Lejn i Supermena/Kenta. Njihov odnos je u svakoj verziji donekle u centru pažnje, ali ovde ispunjava sve klišee moguće, ali ne na dobar način.... Na kraju dođe do svoje kulminacije i samo se određene stvari dese kako bi se desile, bez preteranog adekvatnog razvitka... Iako je njihov odnos sladak i dopadljiv, na kraju je ipak maaalo falilo da u njega potpuno poverujem.

Još jedan lik koji je neodvojiv od Supermena jeste njegov glavni zlikovac, Leks Lutor. Posle brojnih ultimativno neuspelih Lutor adaptacija, ovaj put to breme preuzima Nikolas Holt, za kojeg sam bio siguran da će biti dobar... I da, ovo je onaj Lutor kojeg smo čekali! Savršeno je adaptiran iz sveta stripova i iako isprva počne kao neki zloća iz crtanog filma, što duže film traje postaje jasno da je ovo jedna duboko poremećena i psihopatska individua, pravi pravcati zlikovac! Holt je imao momente koji su me iznenadili i savršeno je preneo ovog ludaka genijalca na veliko platno. Siguran sam da je ovo tek početak njegove karakterne evolucije i zanima me u kom pravcu će ići sa nastavcima!

Tu je i „Justice Gang“, trio korporativnih superheroja koje vodi milijarder Maksvel Lord. Gospodin Terifik, Gaj Gartner i Hokgirl. Oni su Ganova zona komfora, tim čudnih i neuskladivih heroja. Oni su samo bili okej, većinski nebitni osim Terifika, koji je bio odličan. Edi Gategi je savršen za Terifika i njegov deo priče koji je bio iznenađujuće bitan je i jedan od boljih u filmu. Nejtan Filion nije izlazio iz granica očekivanosti, dok je Izabela Merced bila sasvim nebitna, osim jedne scene u kojoj je mogao da je zameni bilo ko... Svakako, „Justice Gang“ je sladak tim koji će sigurno imati veću ulogu u kasnijim projektima!  

Film je ispunjen sa još dosta likova. To bi se očekivalo za jedan stripovski film, ali stvarno nije svako bio preterano bitan. Neki likovi jesu presudni u stripovima i verovatno će tek biti u „DCU“, ali su ovde samo bili tu kako bi bili tu, a to nikad nije dobro. Prostor koji su ti likovi dobili je mogao da se iskoristi za razvoj bitnijih likova... Svakako, bilo je kul videti još neke bitne likove iz stripova, ali su na većem planu oduzimali od celokupnog iskustva.

Naravno, kao i svaki superherojski film, tako i „Superman“ ima akcije na pregršt. Nažalost, ona ubrzo postane repetativna i na kraju i dosadna. Gan se trudi da nam podari neke varijacije na BESKONAČNO UDARANJE DVA NEUNIŠTIVA LIKA, ali na kraju postane samo jedno veliko akcijaško opšte mesto. Za divno čudo, film nema toliko onih „ganovskih“ akcionih scena, osim jedne u kojoj Terifik kida! Akonto akcije, vizuelni efekti su odlični! Iako imperfektni, vrlo se lepo slažu se sa estetikom koju Gan gađa i na tom polju je film uspešan!

Sviđa mi se kako su kompozitori Džon Marfi i Dejvid Fleming odlučili da se uglavnom baziraju na stvarno vanremenskom skoru Džona Vilijamsa iz originalnog filma 1978. godine. Obojica su veterani filmske muzike, ali ovde su stvarno odradili odličan posao. Inspiraciju crpe iz klasičnih superherojskih kompozicija stvarajući novu, vedru i entuzijastičnu originalnu muziku koja savršeno prati narativ i zvučno oslikava zanimljive likove. Takođe, ima i momenata Hansa Zimera i njegovog rada na „Man of Steel“, sa dašcima električne gitare. Slično kao i sve ostalo u filmu, muzika je kombinacija svih prethodnih verzija ovog vanvremenskog lika!

Jednostavno rečeno, „Superman“ je samo trebalo da ne bude loš film; da slomi već prokletstvo većinskog neuspeha „DC“ filmova. Uspeo je u tome i daleko od toga da je loš film! Klasičan je superherojski film pun klišea i čizi, kempi humora što je vrlo dopadljivo i sveže! Gan je odlično preneo Supermena na veliko platno i dostavio nam nešto zanimljivo u moru sličnih superherojskih filmova. Njegov humor je bio nepotreban u nekim trenucima, ima i nepotrebnih likova, kao i dosadne akcije, ali generalno je film koji mi nije dosađivao niti terao na zevanje. Zabavan je i vratio je entuzijastičnog Supermena koji je srećan i voli i slavi život, a to je meni skroz dovoljno da ovaj film smatram uspešnim!  

OCENA: 3+/5

Comments

Popular posts from this blog

Lazarev put (2024) - Recenzija Filma

  Podržavam i volim domaću kinematografiju, kakva god da je. Jeste da je muče raznorazni kreativni i produkcioni problemi, ali ima nekog pomaka. On možda nije ogroman, ali je bitno da je postojan. U poslednje vreme, domaća ostvarenja ostavljaju mnogo za poželeti, ali se ponekad nađe neki projekat koji se odmah čini drugačijim i vrednim pažnje. Takvi filmovi su neretko neispraćeni i neshvaćeni dovoljno („Heroji“), ali je nažalost takva sudbina nekih filmova. Od prvog trejlera je bilo vidno poznato da će novi domaći film „Lazarev put“, biti nešto drugačije. Da li u ovom slučaju drugačije znači dobro? Nakon godina provedenih na neimenovanom grčkom ostrvu, ulični umetnik Lazar, želi da se vrati kući. Taj poduhvat mu otežava ostrvska birokratska služba, koja ga šalje od jednog službenika ka drugom, usled nedovoljno prikupljene papirologije. Svaki susret sa njima biva čudniji od prošlog, svaki zazire po malo dublje u njegov lični život i psihu. „Lazarev put“ je film o povratku kući jedno...

Pored nas (2024) - Recenzija Filma

  Pre skoro deceniju je domaću publiku u bioskopima dočekao film Stevana Filipovića, Pored mene. Bio je i te kako uspešan, a između ostalog je dobio glavnu nagradu na „Filmskom Festivalu u Puli“, kao i na „Festivalu filmskog scenarija“ u Vrnjačkoj Banji. Bio je solidan filmski paket, uzimajući poznatu premisu srednjoškolaca koji su zaglavljeni u školi, ali dajući joj malo balkanski šmek. Za to što je bio, bio je i te kako sladak i zapravo skroz dobro izdanje Filipovića, a isto se ne može baš reći za nastavak koji je u bioskope stigao čitavih osam godina nakon prvog, odnosno 2023. godine. Pored tebe je bio znatno slabiji film, pun narativnih štucaja, ali se pohvaljuje što su uspeli da snime takav film za vreme karantina, a i sa pojavom lika Novice se potvrđuje da su svi filmovi Stevana Filipovića smešteni u isti univerzum (jer se Novica pojavljuje i u filmu „Šejtanov ratnik“). Treći film, Pored nas, je trebalo zapravo da bude drugi, ali su autori iskoristili karantin za vreme pande...

Izolacija (2024) - Recenzija Filma

  RECENZIJA JE BEZ SPOJLERA! Igranje Holivuda nije strana pojava u domaćoj produkciji filmova/serija. Zapadnjački filmovi su neretko bili i ostali inspiracija mnogim scenaristima i rediteljima sa ovih prostora. Katkad je to poigravanje i opravdano, ali ove godine je publika već dobila takav jedan film, u vidu neproslavljenog „akcionog trilera“ Poslednji Strelac. Dok je to bio (malo je reći) mizeran domaći upliv u John Wick svet, Izolacija Marka Backovića je ipak nešto malo drugačije, više naginje ka trileru sa elementima horora. Može se reći, M. Najt Šjamalan na domaći način, uključujući i dobre i loše stvari po kojima je ovaj reditelj poznat. Možda je tu ipak više ovih loših... Mladi perspektivni biolog Jovan dobija visoko plaćeni posao u struci, sa malim obrtom. On mora da bude sam u dubini planine, okružen surovom divljinom. Misteriozni posetioci u noći i čudni pozivi ga uveravaju da se uvalio u nešto uvrnuto što će ga koštati zdravog razuma, a možda i života... Jovan je tu kak...